Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Jag tror att de bästa berättelserna till slut handlar om människorna

Stephen King har skrivit:

Jag tror att de bästa berättelserna till slut handlar om människorna snarare än om berättelsen.

När jag läste det tänkte jag på alla berättelser jag läst senaste åren på Facebook, på bloggar eller i kortform på Twitter. Och det är faktiskt du, jag och många andra som både skapar och läser alla dessa små berättelser som finns på sociala medier idag. Jag tror att den digitala revolutionen skapar nya typer av berättare och författare. Och det är människornas öden vi berörs av. Jag tänker även på det Carl Gustav Jung skrev.

Orsaken till ondska i världen är att människor inte kan eller inte förmår berätta sina historier.

Och därför, när vi berättar om våra liv, så tror jag vi även förhindrar ondskan även om vi inte tänker så. Jag tänker på Emerich Roth, överlevare från Auschwitz, som 90 år gammal fortfarande åker runt och berättar sin historia för ungdomar.

Jag tänker även på när jag som barn åkte till Stensträsk. För er som inte vet var Stensträsk ligger, är det en liten by längs väg 95 på väg mot Arvidsjaur. Det finns några utspridda hus längs vägen, en sjö och en tennisbana.

Där fick jag även höra min barndoms skrönor från min morfar och mormor, vid köksbordet och invid den vedeldade spisen. Speciellt var det den om Jonk-Oskar, min mammas morfar. Han var rallare, kolare och skogsarbetare som bodde långt in i norrländska skogarna. Han var en jäkel på att jobba, precis som han tyckte om att festa och dansa. En vinter förfrös han sina tår och fick kallbrand. Läkaren sade att det inte fanns annat råd än att amputera från knät. Jonk-Oskar vägrade lyssna och skickade iväg någon att köpa saltsyra och att ordna hembränt. Enligt skrönan söp han sig sedan full, doppade tårna i saltsyra och klarade foten.

En riktig skröna, sann eller inte. Och om du tänker efter, så är det just de här vardagliga skrönorna som många gånger fångar dig på sociala medier. Berättelser som får dig att dela och kommentera. Berättelser som får dig att beröras och till skillnad från en bok får du allt i kort form, med text, bilder eller en video. Det är den nya tidens berättande, av den nya tidens författare.

Författaren Somerset Maugham lär ha sagt, det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig.

Bra berättelser på Facebook eller Twitter kan få tusentals delningar eftersom de berör var och en av oss. Och många gånger kan de stärka oss, att vågar hon eller han kan jag också berätta. Jag tycker också om uttrycket, berättelser kan besegra rädsla, du vet. De kan göra ditt hjärta större, som myntats av en man vid namn Ben Okri. Dina berättelser, tweets och uppdateringar kan ha den förmågan för andra. Även om du inte tänker så, just då.

One comment on “Jag tror att de bästa berättelserna till slut handlar om människorna

  1. Sverre
    januari 8, 2016

    Fötterna i saltsyra efter en rejäl sup, en bild som aldrig lämnar mig! 🙂

Kommentera

Information

This entry was posted on oktober 17, 2014 by in Tweet my wor(l)d and tagged , , , , , , , , , .
