Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

REVA – varför sade ingen ifrån igår, varför säger ingen ifrån idag?

Vi skriver idag 16 oktober 2014 men när jag läser det här, känns det som om jag läser historieböcker som handlar om 1930-40-talet igen. Att människor på grund av utseende, religion eller godtycklighet ska kunna stoppas och undersökas, i Sverige och Europa. För mig känns det oerhört skamligt av ett modernt samhälle och att man som politiker men lika mycket som medmänniskor inte ifrågasätter de normer, fördomar och ett vi och dem samhälle vi skapar, igen. Jag tänker på filmer jag sett, där människor stoppats för att de var judar och jag tänkte, varför sade inte människor ifrån? Ja, varför sade ingen ifrån igår, varför säger ingen ifrån idag? Och jag tänker, har vi verkligen ett modernt, öppet samhälle för alla människor. För det finns en smuts i det här som blir en acceptans, jag inte kan förstå. 

I uppslagsverk fanns ”fakta” om romer, tattare och judar, som vi idag inte förstår hur det var möjligt att skriva. Vi slår oss för bröstet och säger att vi är mer toleranta idag. Men återigen skapar vi den historien, på grund av hudfärg, etnicitet eller religion, när vi tillåter det här ske. Det finns inga judestjärnor eller stjärnor som visar att du är kommunist men du är fritt byte för godtycklighet enbart för att. Ja, för att.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/super-reva-ett-jattekliv-in-i-fascismen/

4 comments on “REVA – varför sade ingen ifrån igår, varför säger ingen ifrån idag?

  1. Johanna - enklaknep
    oktober 16, 2014

    Det känns som vi inte tar lärdom av vår historia alla. Tack för dina visa tankar denna morgonen. Det var kul att läsa någon med vettiga åsikter.

    //Johanna

    • Robert Klåvus
      oktober 16, 2014

      Tack för din feedback och jag hoppas du får en fin dag 🙂

  2. Åsa Larsson
    oktober 16, 2014

    Så galet skönt att någon orkar säga nått. För det är sjukt att vi som reagerar inte agerar. Tack.

    • Robert Klåvus
      oktober 16, 2014

      Jag tror att alla måste hjälpas åt. Hörde någonting som Leif GW sagt, att om man ser någon bli stoppad ska man bilda en kö och kräva att bli kollad, eftersom det kommer ta upp tiden. Sedan har polisen ingen rätt att begära ID av någon, om man inte gjort någonting uppsåtligt och går man efter hudfärg eller etnicitet behöver man inte identifiera sig.

Kommentera

Information

This entry was posted on oktober 16, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
