Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Kom ihåg att alla människor du möter har färdats genom olika känslor under dagen

genom dagen

När vi möter människor utgår vi oftast från oss själva, tror jag. Det gäller i vardagen, på eller utanför nätet. Det är väl ganska naturligt, eftersom vi många gånger uppfylls av vår vardag. Men stanna upp för ett ögonblick och räkna hur många människor du möter, på olika vis. Tänk dig alla människor du har möjlighet att påverka men också hur du blir påverkad av dem du möter. Tänk även på alla händelser du upplever, alla beslut du tar under en dag. Förhoppningsvis på ett bra vis. Men det är inte alltid så.

Jag kommer ihåg ett nationellt prov i svenska. En så kallad MVG-elev som knappt skrev G. Jag såg på henne under provet att hon inte kunde koncentrera sig och när jag fick tillfälle senare under dagen, frågade jag henne hur det var.

”Mamma och pappa bråkade i morse. Jag lade mig i. Det blev världens fight. Jag orkade inte.”

Därför, vi färdas genom olika känslor genom dagen.

En föreläsare som sysslade med elitidrott berättade hur han tänkte en gång.

”Vi var överens i laget, att när vi hängde av oss våra vanliga kläder och gick in till träning, hängde vi även kvar allt annat i omklädningsrummet. Träningen är en fri zon, där vi bara lever för ögonblicket. Vi kan springa, tävla, svettas, bråka där och allt det andra får vänta medan vi är i hallen.”

Det är lika sunt i mina ögon.

Vi behöver de där zonerna. Det är också upp till oss som människor att försöka respektera det när människor behöver vara ifred. Ett mindre gott exempel är en lärare som vi ett tillfälle gick fram till en elev i en skolmatsal och sade att hans pappa borde lärt honom mer hyfs. Eleven blev vansinnig och for upp och smockan var inte långt borta. Läraren hade inte orkat ta reda på att pappan dött bara några år tidigare, inte lyssnat på konferenser när det tagits upp (eller så var det precis det han gjort och medvetet provocerat fram situationen).

Som sagt, vi färdas genom olika känslor genom dagen men även genom livet. Jag försöker tänka på det ibland, när jag kan irritera mig på någon som inte beter sig efter en mall. Och att påminna oss själva om att vi människor gör olika resor, även under en dag, är någonting vi alla kan göra för att skapa en större förståelse för varandra.

Kommentera

Information

This entry was posted on oktober 10, 2014 by in Tweet my wor(l)d.
