Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Hur är det med förnuftet?

Sinnebilden för medmänsklighet är på något vis Dalai Lama. I alla fall för mig. Han, Martin Luther King, Gandhi och Nelson Mandela är moderna Jesusgestalter och som genom media skapat sin image. Dalai Lama finns på Twitter. Han eller de som är runtikring honom vet nog hur viktig marknadsföring är. För er som någon gång läst hans böcker eller texter innehåller de väldigt mycket klokt och medmänskligt. Det finns väldigt många människor jag mött genom åren som sagt, om jag är någonting så är jag nog buddhist. Det har nog även jag gjort och framför oss tror jag vi har en leende Dalai Lama framför oss. På något vis har han och hans omgivning förstått hur viktigt det är med att skriva eller visa vikten av medmänsklighet, även på nätet. Jag tycker om när han skriver på sin hemsida:

True compassion is not just an emotional response but a firm commitment founded on reason.

Och så vidare senare i texten.

Now, when you recognize that all beings are equal in both their desire for happiness and their right to obtain it, you automatically feel empathy and closeness for them. Through accustoming your mind to this sense of universal altruism, you develop a feeling of responsibility for others: the wish to help them actively overcome their problems. Nor is this wish selective; it applies equally to all. As long as they are human beings experiencing pleasure and pain just as you do, there is no logical basis to discriminate between them or to alter your concern for them if they behave negatively.

Jag väljer att inte översätta texten utan det är upp till var och en att läsa och förstå den. Översättningar tappar ibland styrka. Det jag tycker om är när han skriver att ett starkt engagemang grundar sig på förnuftet. Förnuft är någonting vi i det moderna samhället sällan pratar om och vad det kan innebära, tänker jag. Det är sådant där humanioraflum som inte går att bevisa anser en del, eftersom vetenskap är saker som DNA eller H2O.
Men förnuftet kanske behövs mer än mycket på sociala medier. Jag tror nämligen att förnuftet kan hjälpa oss innan vi speglas i våra handlingar, tweets, uppdateringar eller resonemang vi för med andra. Vi får tid till eftertänksamhet, precis som Ann Heberlein påpekar är en av faktorerna för att vi ska ges möjlighet till att vara goda och precis som Mark Twain gjorde när han var arg. Han skrev ett brev, ställde det på spishyllan i tre dagar och var han fortfarande arg, skulle han skicka det. Han skickade dock aldrig ett enda brev, enligt sägnen.

Kommentera

Information

This entry was posted on september 28, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
