Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ebola och tron på vår odödlighet

Jag är förvånad över hur vi ser på hotet från Ebola.
Det känns som om vi är övertygade om vår egen odödlighet och därför blir Ebola någonting som finns någon annanstans. Du och jag som vanliga människor kan inte göra någonting här och nu men vi borde nog vara oroade. Jag tror även den där fördomsfulla skalan om att det är ju bara Afrika spelar in. Ni vet, toppen på näringskedjan är västvärlden och sedan finns en fallande ordning och längst ner finns de med mörkare skinn. Det är fördomsfullt och hemskt men samma sak skedde när HIV skulle bekämpas och någonstans måste vi inse att vi är en mänsklighet. Vi borde inse att vi är ett gigantiskt ekosystem, både när det gäller biologi men även som mänsklighet. 

Och med det finns ett ansvar. Det visar att vi egentligen inte har resurser eller organisation att jobba tillsammans, även om vi tror det ibland. Och att naturen är starkare, återigen, än samhället. Men det vill vi moderna människor gärna tro att vi byggt bort. Lite ser jag den där typen av katastroffilmer man tänkt, att det där händer aldrig. Det är överdrivet. I de här områdena, just nu, är det verklighet.
Jag hörde även någon som sade att det där kan inte hända här. Vi är så renliga. Ännu en fördom. Vad vet vi om det? Vi lever i en ständig närhet till andra människor, speciellt i stora städer. Jag är på en bokmässa just nu, och slår i människor varje steg jag tar.
Virus kan även mutera och bli starkare. Och jag är som sagt förvånad, att vi tror så starkt på vår egen odödlighet och samtidigt borde jag inte vara det. Vi lever i ett slags här och nu och tror ibland att konsekvenser inte berör oss.
I det här fallet kan vi snart nog inse att så inte är fallet.

En hemsk tanke.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/experter-ebola-ett-hot-mot-varlden

Kommentera

Information

This entry was posted on september 26, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , .
