Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

För att bli en god människa behövs mer än plikter och principer

”För att bli en god människa behöver vi varandra.”

Orden är Ann Heberleins. Ett tag har jag varit nyfiken på hennes tankar och skrivande. Jag har även varit lite rädd för henne. Ja, inte rädd, rädd, utan har mer undrat, vem är hon? Och när jag läste seminarieprogrammet, var det självklart att gå och lyssna. Frågan var, vem är egentligen en god människa?

”För att bli en god människa behövs mer än plikter och principer” sade hon också.

Han hade bl.a. pratat om Kant och Utilitarismen. Och sedan pekade hon på tre saker som var viktiga. Att vi kan leva ett autonomt liv, tid till reflektion och mod. På en kvart, tjugo minuter fick hon mer sagt än många får på timmar. Och det var en påminnelse för mig, hur viktigt det är att sträva mot att bli en god människa. För jag tror inte vi är goda hela tiden men att vi kan bli så goda som möjligt är, i försöken vi gör. Kanske var det hon avslutade med, om dygdetiken och att vi faktiskt kan träna oss till det. Sedan tror jag själv att vi behöver de där goda förebilderna många gånger. Speciellt unga människor som lever i utsatthet och där normer inte är som vi föreställer oss. Där tänker jag alltid på Emerich Roth och hans arbete, och andra eldsjälar som lever runt de ungdomar och de i utkanten i samhället som ibland förlorar hoppet och inte får kärleken.

Vi kan på så vis träna andra, genom oss själva.

Jag ska med glädje läsa hennes nya bok ETIK.

Bokmässan är även som Peters Cafe, på en ö i Azorerna. Där träffas jordenruntseglare från hela världen och det blir fantastiska möten. På bokmässan kan du träffa de mest fantastiskt människor. Jag träffade en Twittervän, Thomas, idag. I ett långt samtal som vindlade genom erfarenheter och tankar, fanns en gnista om hur vi kan lysa upp världen. Sådana möten blir många gånger skärningspunkter, där vi tar med oss erfarenheter in och går ut med nya. Jag var på fler seminarier, det kanske jag tar en annan gång.

Och, solen kan faktiskt lysa i Göteborg.

Kommentera

Information

This entry was posted on september 25, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
