Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det är mitt ansvar, mot mina barn och barnbarn

När man pratar om SD som vinnare tänker jag på vilka förlorarna är. Det är inte moderater eller socialdemokrater. Det är människor som inte passar in i en värld som ska vara medmänsklig men blir rasistisk. Allt för att några människor säger att de inte passar in.

Om någon sagt till mig när jag var barn, som tonåring att vi skulle ha ett fascistiskt parti i Sveriges riksdag hade jag bara skakat på huvudet. Jag trodde människor skulle vara klokare än så. Även som ung.
När jag nu hör Åkessons röst blir jag inte rädd utan förbannad. Jag blir kamplysten.
Jag funderar på människor som jag själv har mött och som idag har röstat på SD men som fortfarande inte vågar säga att det. De kan inte argumentera eftersom de egentligen inte har några bra svar. De kan var missnöjda, de kan säga att det är för mycket invandring, de kan vara missnöjda med politikerna.
Jag blir även mer ansvarsfull som människa.För det är ändå mitt ansvar att se till att mina barn, mina barnbarn så småningom, kan leva i en värld som är tolerant. Det är mitt ansvar att faktiskt säga, jag kommer aldrig acceptera fascister och jag kan vilken dag som helst ta en diskussion med er om hur ni tänker. Jag vill inte vara en liten lort, för att ta in Astrid Lindgrens underbara ord. Alla ni som finns i min närhet och som uppenbarligen måste rösta på fascism, utan att förstå att det är fascism ni röstar på. Jag finns här, och ni kan diskutera vilken dag som helst med mig. För jag tror det är ett kunskapsproblem och det jag sagt så länge. Vi glömmer efter tre generationer. Idag finns bara ett fåtal överlevare kvar som kan berätta. När deras berättelser försvinner, försvinner känslan för det ofattbara och det som är vår historia är overkligt. Vi tror inte det kan hända igen.Och då blir förlorarna inte moderater eller socialdemokrater utan människorna och mänskligheten. Det som dock växer sig starkare i allt det här är medmänskligheten. Det är den enda trösten jag kan se i det här, att det kittar ihop alla dessa som verkligen aldrig kommer ge fascismen makten. Och vi är så många fler, så många många fler som tror på medmänniskan och att det komplexa inte alltid har enkla svar.

Kommentera

Information

This entry was posted on september 14, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , .
