Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Den segregerade skolan och nyliberalismen cyniska hållning

botten

 

 

Segregation skapar en sämre skola. 
Jag har retat upp mig på reklamen som dyker upp när jag klickar på någon av våra stora dagstidningar på nätet. 
”Tack och hej då fritt skolval”
Det här
http://www.svt.se/nyheter/sverige/nytt-bottenrekord-for-svensk-skola
visar ännu en gång hur illa det blir när du segregerar områden och då även stigmatiserar dig till att känna dig utanför. Utanförskap som leder til nederlag för hela samhället, eftersom en demokrati inte är starkare än sin utbildning. Det är grunden för oss som människor, vår kunskap och vår värdegrund. Och genom det fria skolvalet skapar du den här typen av resultat Jan Björklund. Sluta försvara det du faktiskt gjort, bli ödmjuk och säg. Inse att undersökningar som visar att blandade klasser ger bästa resultat, vilket forskning visar. Så ha modet att säga: 
”Fan, jag hade helt fel. Jag har med mina reformer vridit tillbaka skolan 50 år i tiden och det är därför vi befinner oss där vi är. Jag vet inte vad jag gör och jag ber om ursäkt för alla tillfällen där jag klankat ner på skolan, istället för att lyfta den.”
Men. 
Det är ju precis det här det nyliberala samhället VILL HA. Make no misstakes. Läs och förstå teorierna bakom och inse att man vill ha ett 2/3 samhälle där man har en stark medelklass och 1/3 ska vara fattiga. Här visar undersökningen att 42 procent av de lågutbildades barn inte klarar spärren. Sedan pratar vi om att läxhjälp är rättvist men det får kosta lite. Det skärs ner på antalet högskoleplatser samtidigt som fler söker, vilket gör att du dömer ännu fler till utanförskap. Det blir precis som vissa vill ha det men de vågar inte stå upp och säga det, för det är vore inte korrekt och skulle få dem att framstå som känslokalla och cyniska.

Kommentera

Information

This entry was posted on september 7, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , .
