Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Jag blir förbannad Beatrice Ask, som man och människa

kränkande

 

Jag undrar Beatrice Ask och Sveriges Riksdag, vad är det för mening att lagstifta när lagen egentligen blir en pseudolag och det nästan går att driva med den svenska lagstiftningen och vår flathet när det gäller kränkningar? För var och en som läser det här, tror jag det är uppenbart att kvinnan kränkts, att mannen som tar bilden driver med polisen, åklagare och lagstiftningen och att det borde vara rent civilkurage att stoppa det här. Det här är nästan hånfullt. 
Men han frias, ja, han frias för någonting som uppenbart är kränkande. 
Nu vet jag att jag inte ska bunta ihop alla friande våldtäktsdomar men det är svårt att inte gör det. 
Under de senaste åren har vi sett icke-domar på det som borde vara självklart fällande domar i lekmannaögon när det gäller våldtäkter men där manliga förövare gått fria. Det är tydligen helt ok att som man att kränka kvinnor på olika vis – för det blir ändå det jag kan se kontentan av det här – och komma undan med det.

Jag undrar hur du Beatrice Ask, som kvinna, känner inför det här? Jag undrar om du Beatrice Ask, som ytterst ansvarig i regeringen, är du nöjd över domen eller ska det komma ännu ett överslätande svar som, vi ska titta på det här och utvärdera? 

Jag undrar också, om inte Gudrun Schyman och alla feminister har rätt, att det patriarkaliska ännu en gång visar sin snedvridna syn på hur vi kan behandla kvinnor och jag undrar om de som lagstiftar egentligen alltid vill lämna möjligheten till tolkning möjligt. Jag tänker att Gudrun Schyman och andra feminister men även vi män har en skyldighet att se till kvinnors lika rätt rätt att respekteras och om vi inte borde stå på de där berömda barrikaderna utanför riksdagen i morgon och kräva svar av Beatrice Ask, och fråga om du var nöjd när du gick till jobbet i morse? Och jag kan inte på annat vis se det här Beatrice Ask och Sveriges Riksdag som lagstiftar, att kvinnors rätt inte är lika viktig som mäns. Det här är enbart en spegel av någonting som är snedvridet (från arbetsmarknad till synen på våra integritet) och som vi – oavsett man eller kvinna – faktiskt måste reagera på. Ja, det här gör mig faktiskt förbannad, som man och människa. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article19476095.ab

 

Kommentera

Information

This entry was posted on september 4, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , .
