Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

I morgon är det du och jag

Jag funderar, är en inskränkning av rätten att demonstrera en inskränkning av demokratin? Ja, jag tänker självklart på det som hände i Malmö igår. För mig finns det klassiska å ena sidan, å andra sidan.

Jag lyssnar till de som säger att demokratin ska tåla rasistiska, människofientliga åsikter. Jag lyssnar på de som säger att det är hets mot folkgrupp och ser flödet av kommentarer om polisvåld och att de försvarar nazism. Det blir egentligen otroligt grova förenklingar.
Och det kanske måste bli det, för att vi ändå ska kunna diskutera.
Var går skiljelinjen för rätt och fel, gott och ont?
Å ena sidan, en demokrati ska faktiskt vara öppen för alla, även de med avvikande åsikter. En demokrati blir inte starkare än dess svagaste medborgare, tänker jag. Å andra sidan, ska en demokrati försvara de som blir utsatta, som folkgrupp eller individ. Demokratin blir stark genom de goda medborgarna och en lag som är tydlig nog och som inte tillåter kränkningar.
Var jag står? Jag står å ena sidan, å andra sidan.
Det är väl att vackla lite. Men någonstans i mig själv tycker jag ändå att demokratin inte kan tillåta hot, kränkningar och människofientliga åsikter. Där måste ett demokratiskt samhälle visa var det står. Inte bara i ord utan i handling. Annars blir vi lika flata som när det gäller de dagliga könsord som kan bombarderas inom en skolas väggar. Det normaliseras.
Därför tycker jag om den nikomachiska etiken, som tillskrivs Aristoteles. Den är knepig på det viset att den ibland är svår rent juridiskt, eftersom du måste anpassa din etik efter situationen. Men jag tror nämligen att vi människor många gånger ställts inför liknande etiska dilemman men att situationen gör dilemman unika. Vi har inte samma situation som på 60 och 70-talet, den har förändrats och vår etik måste också anpassas till det. Rent av måste den bli hårdare, kanske måste lagstiftningen bli tuffare. För i min värld kan vi aldrig tillåta oss att normalisera kränkningar, rasism och fascism. Det är flathet och i förlängning skapar det ännu mer rädsla, eftersom mobbaren och hataren skaffar sig makt genom just hotet och exkludering av andra.
Idag är det honom eller henne, i morgon är det du och jag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19414752.ab

2 comments on “I morgon är det du och jag

  1. Ingrid
    september 4, 2014

    kram till dig

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 24, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
