Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Sociala medier – det introverta paradiset

osynliga

Min fru har några gånger sagt, att hon är den enda extroverta i vår familj och lyft det som någonting positivt. Ni vet situationen, när alla sitter med sin mobil eller Ipad och ändå är i samma rum. Det betyder att introvert är mindre positivt, brukar jag retas tillbaka. För trots allt, vi lever i ett samhälle som premierar social kompetens som det kallas och att det höjs till skyarna. Ibland har jag undrat, varför?

Varför anses den som kan prata sönder ett samtal eller möte mer socialt kompetent än den som faktiskt lyssnar?

När jag gjort olika tester, t.ex. Myer Briggs, har jag alltid blivit diagnostiserad introvert. Ja, när man gör olika tester känns det väl lite som man diagnostiseras och får en stämpel. Det stämmer dock även med den bilden jag har av mig själv men jag har sällan kallat mig introvert utan jag har alltid varit en lyssnare och iakttagare och sett det som en styrka. Många gånger har jag varit den sämsta middagsgästen och gjort andra mer obekväma än mig själv när jag varit tyst.

Men först, vad är definitionen för introvert?

Person som fokuserar sin energi främst på sina känslor.

Oj, vilket ego, tänkte jag och är jag det egot?

Nja, men till viss del, ja.

På ne.se fanns en annan definition.

Personlighetsdrag som innebär inåtvändhet.

Och jag inser när jag läser runt att det innebär mer än definitioner och precis som allting annat när det gäller oss människor handlar det lika mycket om nyanser. Det fick mig att fundera på om introverta kan hitta forum på nätet där de känner sig bekväma. Jag googlade(igen) och hittade en bok av Linus Jonkman, Han har skrivit Introvert – den tysta revolutionen och jag kände direkt igen mig i en sak han skrivit.

Extroverta skriver inlägg och statusuppdateringar som handlar om dem själva i hög utsträckning. Det blir mycket hållaupp-drinken-och-le-i-motljus-bilder. Introverta producerar inlägg som handlar om ställningstaganden och informationsspridning. Vi delar länkar eller skriver om saker som engagerar oss djupt.

Kanske låter det lite pretentiöst men jag tycker om beskrivningen eftersom det är en del av min verklighetsuppfattning. Linus Jonkman skriver vidare att du kan titta på din vänlista och se skillnaden på uppdateringar. Det är en intressant iakttagelse.I min värld behöver extroverta och introverta varandra, som ett slags yin och yang. Det finns inget motsatsförhållande utan vi berikar varandra och det är nog ingen slump att många jag känner har vänskaps eller kärleksrelationer där den ena är mer extrovert och den andra mer iakttagande eller introvert.

För mig som själv som betraktar mig som iakttagare (introvert) innebär sociala medier och då främst twitter, att jag kan skriva eller tala till punkt. På nätet skapar du en annan bild av mig, rent av en mer ”sann” bild på det viset att mina tankar får uttrymme att växa. Jag ser också en annan fördel med sociala medier och det är jag kan gå därifrån utan att jag behöver förklara varför. Har ni tänkt på det? Det är sällan du behöver förklara varför du inte svarade eller stannade kvar. Visst kan någon bli irriterad men det finns även en förståelse, att någonting annat kan dyka upp. I mitt fall kan det vara så att jag under en stund måste reflektera för att ge ett bra svar.

Jag tror sociala medier kan vara ett sätt att skapa en röst till de som i mer ljudliga sammanhang blir osynliga. Sociala medier kan på så sätt skapa en större mångfald, för att använda ett populärt modeord just nu. Och jag tror faktiskt att människor som betraktas som introverta kan bli mer extroverta på sociala medier. För vi får faktiskt tala till punkt.

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 2, 2014 by in Tweet my wor(l)d and tagged , , , , , , , , .
