Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det gör saken otroligt enkel men samtidigt väldigt komplicerad

gaza

Det är egentligen otroligt mycket vi inte förstår, när det gäller hat, politik och makt.

Speciellt när det är otroligt mycket historia som flutit under broarna. En historia som består av erövringar, rädsla, återigen hat, oförrätter, våld och återkommande hämnd. Jag tänkte säga att det består av religion men jag vet ärligt talat inte hur mycket religion spelar roll när människor låter andra människor dö för sin saks skull och om det finns en gud, hur han rättfärdigar det. Det blir det berömda Teodicéproblemet. Epikuros påstås vara den första som tog upp det här.

Antingen så vill Gud utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte. … Om han vill, men inte kan, är han maktlös. Om han kan, men inte vill, är han ondskefull. … Om, som de säger, Gud kan utplåna ondska, och Gud verkligen vill det, varför finns det ondska i världen?

Eftersom jag inte själv är troende är det i min värld egentligen människans ondska som skapar problemet när den återkommande hämnden blir priset som mänskligheten får betala. Som män, kvinnor och barn får betala. Det kan vara av girighet, maktlystnad, hämndbegär. Det kan även vara av rädsla eller att man inte förstår bättre.

Oavsett, är det inte lätt att förstå för en utomstående att förstå. Speciellt när vi tycker att oskyldiga dödas eller skadas. Oavsett sida. Men i den världen vi inte förstår, finns inga oskyldiga enligt de som attackerar. De är antingen med eller mot oss.

Det gör saken otroligt enkel men samtidigt väldigt komplicerad. Eftersom man i det läget antingen ser bundsförvanter eller fiender, blir varje ord om försoning en vinst för fienden. Det finns nämligen ingen som inte tar sida utan antigen väljer vi för eller emot, dem eller oss. För er som inte hittills förstått vad jag syftar till är det konflikten i Gaza.

När jag var i Köpenhamn såg jag en manifestation för de palestinska offren. Det var mäktigt, vilande och vi stannade till när vi gick förbi. Vi sade, att det är så komplicerat att förstå. Å ena sidan Hamas, å andra sidan Israel. Och jag tänkte lite på just Teodicéproblemet men satte istället in människan.

Antingen så vill människan utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte … Om han vill, men inte kan, är han maktlös. Om han kan, men inte vill, är han ondskefull …

I mina ögon, som är en utomstående, försvinner medmänskligheten i allt hat jag ser. Jag kan tillåta mig att tänka på det enklaste vis, att hur kan några som varit utsatta för det största folkbrottet i mänsklighetens historia utsätta andra för liknande grymheter och skapa läger man sedan rensar i. Jag kan tillåta mig att tänka, hur kan några kidnappa sin egen befolkning och gömma sig i deras hem och därmed orsaka deras död, genom att medvetet låta sig bli attackerade och dödade för sakens skull och orsakade ännu större lidande. Jag kan tillåta mig att förenkla verkligheten eftersom jag inte där.

Och samtidigt kan jag tillåta mig att tänka, att det egentligen är otroligt enkelt. För om mänskligheten i sig inte kan ta ansvar för brott mot mänskligheten, lämnar vi över till fanatism och meningslöst våld, som enbart blir meningsfullt för den som vinner mest just här och nu. För hämnd, makt och hat är just här och nu och oavsett om de som rättfärdigar sina beslut på olika vis ser sina rätt och sin sida, offras ändå den enskilda människan liv och till slut även medmänsklighetens samvete.

Det gäller oavsett om du är israel, palestinier, jude eller muslim men framförallt människa. Och det gäller oss alla, för vi blir alla del av den medmänsklighet som oavsett är ganska enkel att förstå och känna men komplicerad att skapa mitt i hatet.

Kommentera

Information

This entry was posted on juli 22, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
