Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Jag tror på medmänskligheten och att jag blir vad jag är på grund av vad vi alla är

jag är

Fundera på det som står på skylten, jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.  Jag kommer tillbaka till det på slutet av texten. För spontant måste jag bara skriva, att mitt flöde på FB och Twitter svämmar över av goda, härliga kommentarer och inlägg om hur viktigt det är med medmänsklighet. Det visar vilken kraft som finns hos oss när vi ställs inför faktum. Jag har diskuterat med olika människor de senaste dagarna och någonstans inser många allvaret och att vi även är oförstående. Sedan kan jag bli lite förvånad över att människor förenklar.

Det här är ändå ett resultat av en ekonomisk indoktrinering som skett när politiker och ekonomer världen över anammat Milton Friedmans ekonomiska teorier och det som kallas objektivismens tankar. Att det inte ens nämns i rapporteringen visar också med den enkelhet vi vill ha förklaringar, av svart och vitt, ont och gott. Det går faktiskt mycket djupare än så.

Ett ekonomiskt system som bygger på masskonsumtion, att skapa en stark medelklass, laissez faire och där den som får mest pengar vinner, skapar en ohållbar värld i slutändan. Oavsett hur mycket vi vill ha individuell frihet och självförverkliga oss själva, är det ett system som bejakar egoism och girighet. Det är fundamentet den bygger på. Nu är det lika viktigt att påpeka att kommunismen som varit har samma inbyggda mekanismer, enligt mig, men på ett annat vis. Den blir i sitt sätt en diktatur, där individen enbart är till för kollektivet.

Jag diskuterade tidigare idag med en man som tjänar väldigt mycket pengar och som sade till mig, jag betalar gärna ännu mer skatt bara vi slipper segregeringen som sker i Sverige. För i segregeringen uppstår det extrema, det är knappast en överraskning, sade han och det extrema vill gärna se enkla, enfaldiga lösningar fortsatte han. Oavsett det är extrem vänster eller höger. Dagens samhälle bygger på kunskap men vi förlorar kunskap i segregeringen och det förlorar både samhället och företagen på. Därför tror jag på medmänskligheten.

Ordet Ubuntu betyder nämligen medmänsklighet och det finns en översättning eller förklaring som jag tycker om och är tänkvärd, och som jag inledde med. Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är. Den kan vi alla behöva fundera runt, innan vi lyssnar till politisk retorik och hittar enkla förklaringar och lösningar där vi skyller på tiggare, invandrare, kommunister och många fler grupper.

För, jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.

Och hur vill vi då ha ett samhälle, där jag blir vad jag är på grund av vad vi alla är?

Kommentera

