Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Digitala medier skapar nya stjärnor, med ny teknik

r n

Richard Nash, en  digital guru

I fredags satt jag och lyssnade till föreläsare under temat The Next Chapter på Moderna Muséet. The Next Chapter handlar om en bokbransch i förvandling och digitala mediers intåg. En del av talarna är inne på det men egentligen tänker jag, vad är det som ger oss en upplevelse? Om en författare på 1700/1800talet hade haft tillgång till dagens medieutbud, hur skulle de gjort för att sticka ut? Hur skulle en Dickens, Voltaire, Strindberg gjort?

Jag tror Strindberg varit en riktig djävul på sociala medier, eftersom det brann till inom honom. Han hade skrivit, hetsat, fotat. Han hade postat inlägg när han varit förbannad och ingen hade fattat när han hunnit leva mellan allt det han skriver. Han hade varit någon som toppat rubrikerna några gånger i veckan, varit fruktansvärd i sina personangrepp. Och det hade nog skapat honom en plats. För någon som har patos, ilska och lite lätt vansinne, kan vara både underhållande att läsa, skrämma dig eftersom du inte vet om du står på tur näst och få dig att bli berörd. Och någonstans där tycker jag ändå vi hamnar. Att bli berörda.

En bra berättelse når alltid ut, sade någon.

Det är sant, en bra berättelse stannar hos dig. Men räcker det idag?

Jag menar, lever vi inte lite väl schizofrent idag, för att enbart stanna vid en enda god berättelse? Utbudet av det korta, det som sägs vara sanna berättelser eller filmer, väller över oss. Och de tar bara tre minuter att beröra oss. Jag har märkt att när jag skriver längre texter, blir inte det lika intressant som när jag skriva korta tweets.

Kanske skriver jag dåligt. Men jag tror inte det enbart är min upplevelse. Vi lever i en slags quickfixvärld känns det som ibland. Och där hamnar även skrivandet. Hörde en statistik när jag lyssnade att antalet böcker som publiceras idag har ökat med 6000 procent på tolv år. Snacka om bokflod. Många försvinner i en stor massa, om än inte i pappersmassa i den digitala världen. Det sker ett slags paradigmskifte även i bokbranschen just nu, tror jag. Och lite är det som politiken, att de som förstår vikten av sociala och digitala medier helt plötsligt vinner mer mark än det traditionella. Det traditionella är vana vid lång betänketid, möten, funderingar, ännu fler möten och till slut så försvinner en hel del av goda intentioner eller berättelser, eftersom du enbart kan satsa på vinst. Det är lite som du sållar bland talanger i för tidig ålder. Digitala medier skapar nya stjärnor, med ny teknik. Och så är det som någon sade, att vi vet inte hur morgondagen ser ut.

Men jag tror på den som sade att det som vi idag ser som e-boken inte kommer vara en pdf-fil som formaterats för att passa en platta. Jag tror framtidens konsument vill se mycket mer av författaren och jag tror att den författare som vågar podcasta, göra egen teve, skriva debattinlägg, synas på sociala medier, ge föreläsningar och tro på det digitala som ljudböcker, kommer att vinna enorm mark. Allt i en enda plattform. Jag ser vissa amerikanska författare som har en touch av det, men det kommer mer av det tror jag. Även, och det är viktigt, det är alltid berättelsen som berör oss.

 

 

 

Kommentera

Information

This entry was posted on maj 26, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
