Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Får vi de politiker vi förtjänar?

Jag tycker det är intressant att på avstånd följa det som kallas Nuon-affären. Ärligt talat så vet jag inte alla turer och vem som egentligen bör bära ansvar. Kan dock tycka att Reinfeldt borde bära det största ansvaret, eftersom han är regeringschef. Det intressanta är hur dessa män och kvinnor försöker rädda sitt eget skinn.

Jag kan känna igen det i andra ledarskap, där man ofta skjuter över ansvaret till andra om det går fel men gärna vill stå med om det går bra. Det är ingen skillnad om du är chef för ett litet eller större företag, i en kommun eller i en regering. Jag har sett bitar av KU-förhören med Borg och Reinfeldt, och hur de med små medel lägger över allt ansvar på Maud Olofsson. Det kallas delegeringens fördelar. Du håller dina smutsiga händer mindre smutsiga.

Och jag inser att Maud Olofsson bidar sin tid.

Ja, jag tror även att hon är feg men framförallt tror jag hon blir sur och väntar på att få hugga tillbaka. Det finns en slags långsinthet hos henne som inte kommer gå herrar Borg och Reinfeldt förbi. Jag tror de vet det och hoppas nog innerligt att det inte kommer före valet. Jag tror att Maud Olofsson också är sur på att hon var den brygga som skapade den så kallade alliansen och nu hugger de henne i ryggen. Ingen tacksamhet där inte.

Och jag undrar också, får vi faktiskt den värld vi förtjänar? Jag menar, vi har ju ett val att göra ett val var fjärde år. Väljer vi politiker som vi faktiskt förtjänar? Jag hade en professor i statskunskap i Uppsala som skrattade åt oss unga studenter, när vi sade att vi har demokrati. Han hånade oss. Ni har ett enda val och det är var tredje år – resten bestämmer eliten och inte ni. Lite hårdraget kanske men med ett korn av sanning, speciellt när de ser sig själva som elit och maktfullkomliga.

Lite av det vi ser just nu.

Jag tror inte att det passar alla att bli politiker eller tjänsteman på hög nivå. Idag kan människor via sociala medier faktiskt påverka ”eliten” att ändra sig, oftast för att de vill rädda partiet eller sitt eget skinn.

Men många gånger sker besluten över telefon, i stängda rum och över lunch och sedan blir det offentliga beslut. Som politiker måste du vara duktig på kamouflage, liera dig över en lunch för att vid nästa tillfälle bryta alliansen, vara tydlig i vissa etiska frågor men under bordet alltid vara beredd att bryta det. Du bör vara trendkänslig och lagom otydligt för att kunna säga, att det var inte så jag menade. Nu måste jag säga, jag har träffat en del politiker genom åren och alla är inte så här. Det finns fantastiska guldkorn som tror på den väg de valt. De har ett hjärta av guld.

Men jag tror, att som politiker eller hög tjänsteman måste du vara dig själv närmast.

Precis som herrar Borg och Reinfeldt, och damen Olofsson.

Ja, eller är det inte det många gör varje dag, i sin bekantskapskrets eller på jobbet? Vi förminskar oss själva på det sättet utan att tänka på det. Så vi får kanske de politiker vi förtjänar.

Till vi förhoppningsvis lär oss att det är bättre att faktiskt vara genuin, ärlig och tro på att om du försöker vara det bästa du kan som människa, kan du få andra att tro på det och då kan du faktiskt göra ännu större förändringar. Det tror jag på.

3 comments on “Får vi de politiker vi förtjänar?

  1. villacalifornia
    april 18, 2014

    Nuonaffären liknar mycket det som sker inom näringslivet där, när högre chefer, direktörer och VD:ar misstänks för brott. Man går ut på stan och letar upp en ”lodare” som ser trovärdig ut som man tror man kan lita på. Denna får då bära hundhuvudet genom att erkänna brottet och blir den som får skulden. Denna person blir lovad fritt husrum och mat, bakom galler, och ett dolt konto dit pengar tickar dagligen. För denna person är det en högvinst och för de andra är vinsten också betydande.

    Våra politiker brukar visa sig ett halvår innan valen även om det i år började extra tidigt då vi har en makt genom våra sociala medier. Samtidigt har också valdebatten mer flyttat ner till gräsrötterna som ibland bygger sina fakta på allehanda lösrykta citat.

    Vad jag saknar i dessa debatter på de sociala medier vi har är all form av källkritik.
    Vi tror på och delar allt som går i vår väg, bara det verkar spegla min politiska åsikt.
    Politiken har också blivit mer taktik än politik. Det gäller att lyssna av väljarna och att vid rätt tidpunkt sjösätta sina ideer. Då har man vunnit väljare på taktik och inte politik.

    Min tro är också att taktiken gör politiken mer instabil och att vi allt oftare får byte av blockmajoritet, vilket ger fyra till åtta års respit tills nästa maktskifte. Min tro är att vi måste göra större överenskommelser mellan partier för att rädda de viktigaste frågorna för en större majoritet av svenska folket.

    • Robert Klåvus
      april 18, 2014

      Som vanligt klokt. Jag gillar det du skrivit, och att du kryddar till det. Jag håller med om att det som handlar om de viktiga frågorna, som våra barn och äldre, inte ska vara kommers utan handla om det bästa möjliga utan vinst. Det handlar om människovärdet.

Kommentera

Information

This entry was posted on april 18, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
