Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Se människan i eleven

 

ingen människa

Idag höll jag en slutrapportering till politiker och tjänstemän, om en utredning av elevinflytande i Västerås stads kommunala skolor. Det har varit ett roligt och intressant uppdrag. För er som inte vet vad elevinflytande är, kan man alltid titta på vad läroplanen säger.

Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.

 De flesta tänker elev och klassråd men elevinflytande är det som ska ske varje dag, i varje klassrum, i hela Västerås och Sverige och det handlar om vad du som elev vill lära dig och vad du som lärare bör skapa för inflytande. Det skapar motivation till varför du är i skolan. Jag har en bild och en kommentar från en elev om vad elevinflytande inte är när jag pratar.

 Man känner om en lärare lyssnar eller inte. För den kan lova att den ska fixa men så går det en vecka och sedan måste man påminna läraren vad den lovat. Då lyssnar den inte på riktigt.

Den situationen tror jag både unga och äldre kan känna igen sig i, även om vi inte är elever längre. Det kan vara i arbetslivet, när en chef inte kommer tillbaka till dig. För att skapa ett reellt elevinflytande handlar det många gånger om relationer. Då springer du som lärare inte förbi utan tar dig den där tiden som behövs. För alla människor vill alltid lyckas. Även elever som vi inte tror vill lyckas, som vi säger att de skiter i skolan. Det är inte sant, enligt mina erfarenheter.

Du kan som elev ge upp men du skiter inte i det.

Någonstans inom sig vill alla människor lyckas. Det handlar om att få hjälp upp ur den grop de grävt, en grop de ofta grävt tillsammans med vuxna. För misslyckas du alltför ofta, ger du till slut upp.

Jag brukar säga att du behöver inte vara en vinnare varje dag, men du får inte misslyckas varje dag.

För då ger du upp, på riktigt.  Ord som tillit och förtroende är oerhört viktiga. Finns det vuxna som ser dig och som du får förtroende för, blir det alltid lättare att komma vidare. Man ska också komma ihåg att flertalet elever kommer till skolan, gör sitt och går därifrån utan bekymmer. Men vill vi höja studieresultat, är elevinflytande en stor och viktig fråga. För alla elever, oavsett nivå. Det kan vara en del av den nyckel Sverige behöver för att utveckla skolan och få bättre resultat. Och motivation är viktigt. Dwight Eisenhower sade:

Motivation är konsten att få människor att göra det du vill de ska göra, för att de vill göra det.

Det kan ibland vara så enkelt, om vi vet hur vi ska göra. Och då handlar det om att möta varje människa där hon är, och inte där du önskar att hon eller han ska vara.

En annan viktig upptäckt är vikten av utvärdering, självskattning eller formativ bedömning. Att det sker formaliserat, borde vara en naturlig del av undervisningen. Alla dessa former handlar om samma sak. Att du som elev blir synlig i ditt arbete. Och vem vill inte bli synlig, att få återkoppling, få beröm? Det tror jag varje människa vill, oavsett ålder. Återigen hamnar vi vid motivation.

För vet du varför du gör någonting och till vilken nytta, är det lättare att motivera sig.

Gör man det dessutom med ögon som tittar på dina starka sidor, växer vi. Kom ihåg att när du som lärare går in i ett klassrum, ser du 25 talanger med olika egenskaper. 25 fantastiska människor som faktiskt vill lära sig. 25 fantastiska människor. En del har det lättare, andra svårare. Alla har olika egenskaper och förmågor.

Vad är det som gör det här så svårt, eftersom elevinflytande är viktigt för att elever ska lyckas och få bra resultat?

Utifrån min egen erfarenhet är det att man glömmer fokus på hur viktigt det är med en stark värdegrund, för att utveckla vardagen i klassrummet. Det är alla de där andra sakerna som tar plats och det är lätt att falla i offerträsket. Att man inte hinner, att man inte tänker på det eller att man faktiskt tror att man har elevinflytande, på sitt vis. Jag tror att om du verkligen menar som lärare, att varje röst och varje människa i klassrummet är viktig, då lyckas du. Unga människor känner av om du är genuin eller inte. För mig är det lätt att vi enbart ser eleven och därför glömmer människan.

Att se människan i eleven, borde vara ett återkommande motto. Och i mina ögon är ingen människa för liten att glömmas, även om den är elev. Vill du läsa rapporten finns den här: Elevinflytande i Västerås stad kopia.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on april 9, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: