Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Som i livets magi

”Tror du på magi?” frågade Yves Grannolliers när han klivit innanför min dörr och som den naturligaste sak i världen inte ens kommenterat mitt gömställe. Som om jag inte kunde gömma mig för honom.

”Do you believe in magic? Croyez-vous en la magie?”

Jag uppfattade någonting mer än en usel mördare i honom. En man som gjorde sig till. Som om han tagit plats i ett skådespel. En man med yviga gester som spelade en roll som gjorde honom större än vad han egentligen var.

”Magi?”

”Magi. Qui, magie!”

”Som trolleri?

”Nej, som i magi. Som i livets magi.”

Yves hade satt sig på den enda stolen i det dammiga rummet och tänt en cigarett. Som om han numer hörde hemma hos mig. Han var klädd i en ny mörk kostym med kritstreck och stora slag. En brun figurnära skjorta med lite krås. Han hade väst under kavajen och ett pendelur han tittade på nästan direkt när han klivit in i rummet. Som om tiden berörde honom.

Han såg faktiskt lite viktig ut. Som någon som betydde någonting. Han var även mer brunbränd än förut och luktade av en stark parfym jag inte kunde namnet på. Den och den där lukten av vitlök och lukten av rök.

”De äldsta bevarade skrifterna som beskriver magi är från Egypten, från faraonernas tid. Det är fem berättelser som nämns som Westcar-papyrusen. Fem berättelser som förändrade människors liv genom magi” fortsatte han på sin brutna franska. ”Magi är en del av våra föreställningsbilder, av någonting mer utanför oss själva. Eftersom vi människor tror mer om oss själva än det som finns utanför oss själva, blir magi någonting onaturligt.”

Han måste sett hur skeptisk jag var.

”Tror du på drömmar?” frågade han vidare.

”Drömmar?”

”Drömmar.”

”Som man drömmar?”

Jag visade hur man sov men det var mer för att driva med honom. Men jag fick inget leende tillbaka.

”Nej, som i drömmar. Drömmar som blir mer än drömmar. Drömmar som kan förändra alla förutsättningar. Drömmar, som när du sluter dina ögon och tror du kan förändra världen eller ditt liv. Du vet, den typen av drömmar. Som i livets magi.”

Kommentera

Information

This entry was posted on mars 14, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , .
