Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vem är dopad – Bäckström och ?

nhl

 

Idag fastnade Niklas Bäckström, svensk hockeyspelare i en dopingkontroll. Det jag hör är att varje idrottare ska ha stenkoll på vad de stoppar i sig. Jag har haft flera elitidrottare i min närhet genom åren. De måste ständigt uppge var de befinner sig, leva ett inrutat liv och är de spontana och bryter från det, betyder det att du kan bli fälld. De tänker på kost och alla tillskott. Låter egentligen jättebra men det finns massor med frågetecken.

För det första, de länder som har ett aktivt antidopingssystem, har större kontroll. Som Sverige. Men om vi ser länder som Jamaica, som har världens snabbaste löpare, finns inte ett fungerande antidopingssystem. Det finns lika många frågetecken i andra länder som har duktiga distanslöpare, vi har sett cykelsporten. Om det ska vara fungerande för ALLA kan bli testade på lika villkor. Annars blir ett sådant arbete endast meningsfullt i det länder som har råd med tester och medicinska labb.

Det andra är det som händer med Bäckström nu. Jag förstår Tommy Bousteds ilska. Jag tycker inte alla som sitter och säger att man ska ha koll, hela tiden ska så jävla korrekta. För är Niklas Bäckström dopad, har Marit Björgen varit det i hela karriären. Hon tar en av de starkaste mediciner som finns för att kunna idrotta för sin astma. Hon krossar allt motstånd och skulle inte kunna göra det utan medicinering.  Jag lyssnade till Mattias Norström, som tyckte man ska ha nolltolerans mot medicin och tänker igen, hur många medaljer hade då Marit Björgen tagit i sin karriär?

Det tredje är varför vissa klarar sig. Jag säger det rätt ut, Usain Bolt, hade aldrig klarat att springa på de tider han gör om han inte varit dopad. Vi kan säga, javisst, jag vill inte tänka tanken för att få en fair tävling. Men, det är inte fair. Det är alltid politik. Idrotten behöver omöjliga stjärnor som blir ikoner, som förebilder men det handlar även om pengar till förbund. Därför klarar sig vissa stjärnor och jag misstänker att de har whistleblowers högre upp som skyddar dem.

Jag är så gammal när jag kom ihåg hur Lillpröjsarn Nilsson tog nässpräj 1974 och stängdes av. Vi funderade då, hur var det möjligt? Då var det okunskap, den här gången är det ren politik och för att göra ett statement. Niklas Bäckström för bära hundhuvudet.

Nej, ta fast de som dopar sig på riktig, i Jamaica eller andra länder som inte är så lätta att komma åt. Det här känns löjligt och som politik, precis som Boustedt säger. Ejnebo från SOK biter sig själv i svansen när han försvarar IOK och deras sätt att hantera det här. Han sitter och försvar en korrupt organisation som går dit pengarna går. I det här fallet Ryssland. Jag hör krönikörer som säger, ja men han är dopad. Ja, med mediciner.

Det här handlar för IOK om att visa, hur jäkla duktiga vi är och då speciellt mot en av de största stjärnorna i hockey, som dessutom talat om att han tar medicin, den är inte dopingklassad, godkänd på möte vid början av spelen. Det handlar om en underliggande konflikt mellan NHL och IOK, vem som har störst muskler. Det är faktiskt lite Kalle Anka över det här.

Sen får man inte glömma Nicklas Bäckström i allt det här. En ung duktig kille som var inställd på sitt livs match och som två timmar innan får besked att han inte får spela. För så mycket som en elitidrottare lägger ner i tid, tror jag inte någon som tränar i vanlig mening förstår. Och då inte få spela. Jag lider med honom, speciellt som hur det här hanteras.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 23, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , .
