Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Viljan är din största talang!

Skärmavbild 2014-02-14 kl. 13.30.02

Jag hörde någon gång, viljan är din största talang. 

OS idag visar väl det. Samtliga de tre som står på pallen har gått igenom sina motgångar. Cologna som var tvungen att operera sig i höstas, Olsson som skadade sig inför OS och fört en kamp mot klockan och Richardsson som övervann både fysiskt och psykisk smärta och tog ett brons. Och Olsson som är mer glad för Richardsson brons än sitt silver. Det är även stor ödmjukhet. Vi gläds åt de svenska framgångarna.

Det här är tre killar som flyttat sina egna gränser för det möjliga. Jag tänkte skriva det omöjliga men det är ändå det där möjliga de genomfört. En definition om vilja jag slog upp var:

mental förmåga att formulera egna önskningar och mål.

När jag lyssnade till Johan Olsson hörde jag också tvivlen han haft men hur han övertalats att inte ge upp. Vi behöver även människor som tror på oss, som får oss att hitta den där inre viljan. Krigarsjälen som vinner över våra motgångar. För vi har alla motgångar, där vi är nästan redo att ge upp. Vi slåss med våra tvivel. Men vi har även förmågan att komma tillbaka. Och där någonstans är de där inre bilderna som ändå är ljusare än mörkret viktiga. Att jobba med de där önskningarna och målen, är någonting många av oss gör varje dag.

Jag tror alla människor kan lära sig av det här, inte enbart de som håller på med sport.

För viljan är alltid din största talang. Glöm aldrig det.

 

2 comments on “Viljan är din största talang!

  1. Lena Nordin-Andersson
    februari 14, 2014

    Det är tänkvärt. Personligen tycker jag att det är svårt att hitta mina mål. Det verkar så lätt när alla dessa kurser talar om att om du bara skriver ner dina mål så… och så ska de vara mätbara, och tidsatta, och realistiska och… du vet…

    Själv är jag bara nyfiken. Visst vill jag uppleva, visst vill jag ha ett bra liv, visst vill jag älska och bli älskad, visst vill jag… Men det är aldrig så välformulerat och aldrig så glasklart vad jag vill. Ibland har jag lånat mål av andra, bara för att ha något. Men det visar sig sällan vara en bra strategi.

    Vi som är bildmänniskor och känslomänniskor utgår från andra mätstockar, och har ibland svårt att vara specifika. Men vi styrs av vår intuition och dras till det vi lockas av – förhoppningsvis blir det också något som vi efteråt är stolta över.

    Bara tankar som tog fart efter jag läste ditt inlägg –

    PS – tack förresten, för alla tänkvärda inlägg du delar med dig av – DS

    • Robert Klåvus
      februari 15, 2014

      Jag är nog en grym målmänniska och många gånger när jag föresatt mig någonting når jag det. Ibland vet jag nog inte riktigt hur det går till. Jag tror det handlar om många bitar men en viktig bit för mig personligen är passion. Jag har det jag brinner för under en period och då kan jag ge järnet. Sedan går jag vidare. Jag är ingen förvaltare. Mycket handlar om trial and error också – att inte vara rädd att våga prova saker, även om det verkar svårt. Så var det med twitter, jag satte ett mål att försöka få följare, som gillade det jag skriver – och det nådde jag. Det är enbart ett ex. Jag är även där tacksam för var och en som läser, eller kommenterar. För jag tror med mål kommer även ödmjukhet – utan den tror jag du kan bli både för kaxig eller bitter om det inte funkar. Tack för din feedback och dina snälla ord.

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 14, 2014 by in Funderingar.
