Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Du borde ingripa

Om du sårar

Det händer att vi är oförsiktiga med ord. Ni vet vad jag pratar om. För jag tror vi alla varit det. Du kan vara ironisk, sarkastisk och tanklös. Det är lätt att säga någonting dumt. I värsta fall nedsättande. Och förhoppningsvis reflekterar vi och lär oss att inte vara snara till kommentarer. Vi kan säga förlåt.  Men det är inte alltid så enkelt. Det händer att folk måste reagera på oss för att vi ska förstå. Jag tänker på mobbning. Mobbning är ett samhällsproblem. Det är ett lidande för den som utsätts.  Det kan skapa utanförskap, i ännu värre fall orkar en person inte leva längre.

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp. Källa: Wikipedia

Jag hörde en gång en s.k. värsting på en skola för många år sedan. Han berättade vad han gjort och hur illa han tyckte om sig själv. En flicka ställde en fråga – vad är det värsta du gjort?

Han var tyst i några sekunder.

–       Jag kan inte säga det. Jag har slagit folk blodiga men det kan också ha varit ett slag på armen eller någonting jag sade. För jag vet inte hur den jag utsatte min skit för reagerade. Vi vet aldrig hur andra reagerar på vad vi säger eller gör. Jag slogs och misshandlade men jag vet inte vad det värsta jag gjort är. Det kan ha varit ord, det kan ha varit slag. Och det där är det svåra för alla oss.

För sårar du en stark, kan den resa sig. Men sårar du en svag, kan det vara sista gången.

Och vi ska också komma ihåg att även om du är empatisk så kan du ge tyste medgivanden till någonting. Du kan vara med när det finns de som sårar andra, genom ord eller handlingar och du står tyst.

Du borde ingripa men du gör det inte, för att du inte vågar. Du borde ingripa men står i ett tyst medgivande.  Du borde ingripa men står och ser på när någon annan blir retad, sårad, utsatt eller slagen. I samhället finns det alltid starka röster mot mobbning men ändå förekommer det. Det händer faktiskt att de som är starka röster mot mobbning, själva är mobbare.

I Västerås stad har man enkäter där man mäter vad elever tycker om mobbning. Vid ett tillfälle hade en låg och mellanstadieskola fått ökad mobbning med drastiskt ändrade siffror. Det blev krismöten. Vad var felet? Och det visade sig att man veckorna innan hade haft temavecka om mobbning, vilket gjort eleverna mer medvetna om vad mobbning var och därför hade de svarat på ett annat vis. Året efter var resultaten nere igen vid samma nivå som tidigare. Vilket resultat som speglade verkligheten, kan man sedan undra över. Och man kan även undra över, hur många sårande ord vi ska tillåta hos oss? För det handlar inte bara om barn. Det här sker i vuxenvärlden. Det uppenbara blir på sociala medier, som Twitter och FB, eftersom orden finns kvar där.

För mig handlar det om ett förebyggande värdegrundsarbete. Och ändå kommer vi inte undan de där orden. De kommer i oaktsamhet och i värsta fall med mening. Men ju fler som säger ifrån när de kommer upp, ökar tryggheten för de som inte orkar och kan själva, tror jag. Där har vi alla ett ansvar, att våga!

One comment on “Du borde ingripa

  1. Pingback: Olika tankar om ”att förvärva en egen identitet” och ”att responda med ovillkorlös kärlek oavsett yttre ting” | whitebluegoldentranscendence

Kommentera

Information

This entry was posted on februari 13, 2014 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , .
