Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ni såg mig inte som alla andra

medmänsklighet kopia

Vad är god medmänsklighet? När jag försökte slå upp ordet på NE, Wikipedia eller flera andra uppslagsverk hittade jag ingen förklaring på ordet medmänsklighet. Och ändå är det ett ord som finns hos oss. Är inte det lite märkligt?

För mig borde det vara ett självklart ord. Kanske är det därför, tänker jag.  Att medmänsklighet är så självklart att det inte behöver förklaras. Men det är ändå lite konstigt. Medmänsklighet sätts in i flera sammanhang när jag läser om det men har inte en egen förklaring. Jag hittar till slut språket Ubuntu, där just ordet Ubuntu löst översatt betyder medmänsklighet och med förklaringen jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.

Känns lite flummigt måste jag säga eller så förstår jag inte riktigt tanken. Ordet medmänsklighet finns även med i Svenska Akademins Ordlista men någon större förklaring finns inte. Sedan hittar jag Wiktionary som har en förklaring – förmågan att sympatisera med andra människor, känna empati. Är det medmänsklighet?

Det stämmer även in på andra saker i livet, tänker jag. För jag tror att dagliga försök till medmänsklighet är det som gör oss till mer goda människor. Och det är i försöken vi till slut kan lyckas skapa god medmänsklighet. Men hur kommer vi dit, att återerövra god medmänsklighet i vår vardag? Måste vi vara hjältar och stå på barrikaderna eller är det genom hänsyn och förståelse vi skapar god medmänsklighet? Det är säkert en mix, beroende på var vi befinner oss. Men jag tror på det där dagliga mötet, som ändå påverkar oss. Jag hittade till slut även ett citat av Tomas Sjödin, som är pastor i pingstkyrkan.

Medmänsklighet är inte enbart att stötta den utsatte, det är också att vara den människa som får andra att blomma.

För några år sedan träffade jag en före detta elev. Vi hade skrivit lite över Facebook och tog en lunch. Han berättade om sitt liv, jag om mitt. Vi möttes som vuxna. Sedan sade han:

”Vet du, du och Erik, förändrade mitt liv.”

Erik Johansson är någon jag arbetade med under många år.

”När jag kom till er och AIDA* så frågade ni någonting som ingen frågat förut. Ni frågade, vad vill du göra? Det hade ingen annan gjort i hela mitt skolliv.”

Den här killen hade haft en stämpel av att vara jobbig, gapig, stökig, storväxt. Han fick samtal hem nästan varje dag om bus han hittat på. Han satt på elevvårdskonferenser som inte ledde någon vart. Och många var rädda för honom.

”Du vet Robert, jag fick ju börja tänka själv. Och ni såg inte mig som alla andra.”

Jag frågade inte då hur alla andra sett honom, det visste jag och det visste han. Det är väl egentligen glasklart att oavsett måste vi vara medmänskliga. Hans stora passion var att uppfinna. Och vilken idé fick han, den här gapiga, stökiga killen som en del var rädda för? Jo, en speciell städmopp.  Han började uppfinna en speciell städmopp så städerskorna kunde få ner skräp utan att få ont i ryggen.

För mig är det hjärta. Och visar att medmänsklighet och en enkel fråga som…

”Vad vill du göra?!

… kan förändra en hel del. Även långt senare. Då blir medmänsklighet just en allemansrätt som kommer många till del.

* AIDA – Appreciative Inquiry Development Activities. Ett projekt jag och Erik Johansson startade upp på Önstaskolan, Västerås, och som gick ut på att låta elever bli delaktiga i sin vardag i skolan genom att göra projekt som påverkade deras undervisning och skolmiljö.

One comment on “Ni såg mig inte som alla andra

  1. Daniel Djupsjöbacka
    februari 5, 2014

    Tomas Sjödin har fått inspirera mig till att starta en blogg om vila – en tanke eller reflektion per vecka under året – http://vilodagen.tumblr.com/ – 52 inlägg från vilan

Kommentera

