Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Kom livet…

gäcka mig

Kom livet, kom till mig; gäcka och lev; intill döden vi följs i nöd och lust; kom livet, så dansar vi tills orken tar slut.

Hur mycket måsten vi än lever i, så har vi enbart ett enda liv. En del brukar säga, att det enda vi vet säkert är att vi kommer dö.Tanken kan kännas främmande och olustig när vi tänker på den. För vissa är den ändå trygg, i och med att de har en tro. I vilket fall, är det faktiskt någonting oundvikligt.

Och ju äldre jag blir, blir just Kom livet, kom till mig; gäcka och lev; intill döden vi följs i nöd och lust; kom Livet, så dansar vi till orken tar slut otroligt viktigt.  Att ta tillvara på livet, på riktigt.

Vi har alla hört de där berättelserna om människor som råkar ut för olyckor. Om de som går i pension och sedan händer någonting olyckligt. Ni har säkert även hört om människor som skapar en Bucket list. Bucket list kommer från engelskans Kick the bucket, ett uttryck för att dö. Troligtvis för att man hade hink under fötterna när man hängde människor. För er som inte vet vad en Bucket List är, är det när man bestämmer sig för saker man vill uppleva i livet och gör en lista.

Det var en man som hette Dave Freeman som gjorde en sådan och skrev boken Hundra saker att göra innan du dör. Ödets ironi är att han snubblade och dog i sitt kök. Men han ville dansa med livet och gjorde det innan han dog. För mig personligen är det två människor med enorm vilja att genomföra det man själv vill jag sett upp till.

Den första är min pappa, som diagnosticerades med cystisk fibros som ung men som överlevt sig själv och andra med dubbla livslängden. Hans vilja är fantastisk. När jag föreläser brukar jag ta liknelsen att om du tar ett sugrör, stoppar det i munnen, trycker på mitten för att minska luftintaget och andas samtidigt som du även klämmer igen näsan lite, så har han det varje dag, varje andetag. Han lever än idag, mycket tack vare sin vilja.

Sedan hade jag turen att arbeta med en man som heter Folke. En fantastisk man. En man som fick diagnosen ALS. Han sade alltid till mig:

Livet ger dig inga garantier.

För honom var inte det en klyscha. I mina ögon var även han ett levande exempel på envishet, livsvilja och att förverkliga drömmar. Innan han dog skrev han klart en bok om Karl den tolfte och hans karoliner. Det var en livsdröm. Det blev hans sätt att gäcka och dansa med livet i sin rullstol. Så vi behöver ingen Bucket list för att dansa tills orken tar slut utan vi behöver bara inse att vi ska göra det vi önskar, vill, drömmer om och försöka ha så roligt vi kan medan vi dansar.

Kommentera

