Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vi måste värna barnen

skola

Jag kan inte bli annat än förbannad när jag läser Expressen och Aftonbladet, om Uppdrag Gransknings reportage. Jag har en tveksam inställning till just den programformen men när de avslöjar ansikten som är mobbande skolledare, då kan jag tycka det är rätt. För som ledare får du det du bemötande du förtjänar tillbaka.

Att välja ut elever som passar eller inte passar, är som mobbningen när man bildar en ring och en står utanför. Du talar om att du duger inte eller ännu värre, du är en idiot. Du är ett ruttet äpple eller en cancersvulst. Men den största mobbaren och rasisten sitter bakom ett skrivbord och tjänar pengar och visar en rutten människosyn. Han vill ha en skola med lugn och ro och anser att vissa är mer värda än andra. Vi undrar varför den svenska skolan sjunker som en sten. Vi hör hur de utomlands vill studera oss utifrån just det – att den svenska skolan blir allt sämre. Vi blir det avskräckande exemplet i klassen. Undrar ni varför när vi läser och ser det här?

Jag såg ett underbart klipp med Olof Palme för någon vecka sedan, i en debatt med Ulf Adelsson. De diskuterade det vi diskuterar idag och där säger Palme:

När de stora företagen ger sig in för att tjäna pengar. Till exempel på barnomsorg. Då blir de vinsterna som kommer där men det är barnen som kommer i kläm. Vi vill värna barnen.

Det var som en profetia in i framtiden, när man läser artiklarna idag.

Jag kan också bli förbannad när man väljer att se barn eller människor på det här viset. Jag har haft så kallade jobbiga elever. De är idag goda samhällsmedborgare, de har otroligt bra yrken – konstnärer, ingenjörer, egna företagare – men, de hade en stämpel som hopplösa av många inom skolan. Vi sätter diagnoser – adhd, damp, dyslexi – men vet ibland inte hur vi ska hantera alla dessa diagnoser och då blir det lätt en stämpel istället. En etikett du bär med dig.

Elever jag hade var de där ruttna äpplena eller de där man inte ville ha inne på lektioner enligt vissa. Men man får inte ge upp på barnet, man får inte ge upp på människan. Och genom att vi allt mer segregerar skolan, skapar vi allt sämre möjligheter för barnen – för det handlar om vi vill vi ha ett samhälle med en helhetssyn eller ett samhälle där vissa samhällsklasser är bättre än andra och då ska slippa umgås med sämre ställda. Det är en retorik som går tillbaka till det gamla statarsamhället och statarlängorna. Vi pratar så fint om inkludering men skapar exkludering i verkligheten.

Undersökningar visar även att en skola som är mer jämlik skapar bättre resultat. Och i en skola för alla, ska alla få plats. Inte bara i orden, utan också i verkligheten. Och då kanske man ska fundera på vad som egentligen är ruttna äpplen eller inte. För Palmes ord – vi måste värna barnen – lever än idag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: