Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

I våra försök att bli goda

att inse

Egentligen har vi inget val från dag ett i den här världen. Vi måste försöka oss på saker som kommer i vår väg. Vi kommer göra väldigt många försök med väldigt många saker och ärligt, de flesta kommer vi nog inte lyckas med alla gånger. Begrepp som trial and error kommer upp. Jag kan le åt en del åt mina försök jag kommer ihåg.

Smörkniven i slöjden är nog det bästa exemplet. Ni vet, ni som har gjort den. Det är nog bara min mamma som än idag kan se någonting vackert i den. Skönheten sitter i betraktarens ögon brukar man säga. Men den har helt klart en egen design och hon har kvar den.

Hur kan det då komma sig att vi ändå lyckas med väldigt mycket, även om det känns som om vi varje dag misslyckas med många saker? Jag har nog inget riktigt bra svar på det. Men lite tror jag att vi människor är för dumma för att förstå att vi faktiskt misslyckas. Tur är väl det. Vi är väl som den där berömda gåsen, där vattnet rinner av.

Och lite är det också så att försöka vara en god medmänniska. Jag tror vi blir goda medmänniskor i alla försöken vi gör. Däremellan gör vi dåliga val. Rent av dagligen. Ibland riktigt dåliga val och ändå, här är vi. Du och jag. Lite ironiskt kan man förstå att vi människor fick avlatsbrev förr i tiden – ni vet de där breven som Luther blev sur på och var tvungen att spika upp 95 teser på en kyrkport för att ge oss ångest och dela kyrkan.

Så, att försöka vara god är inte att vara ofelbar utan att inse att det goda kommer ur alla försöken vi gör varje dag, tänker jag. Vi måste försöka, om och om igen. Jag tror inte det finns en genuint god människa men vi har våra strävanden. Jag tror den goda människan blir till i alla försöken och inser att hon eller han inte är ofelbar. Det är där någonstans vi också kommer bli ödmjuka nog att inse att alla andra människor försöker så gott de kan och gör lika många fel. Och tillsammans är vi några som kan sträva mot att bli lite bättre medmänniskor, varje dag. Som du och jag.

Kommentera

