Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Glädjen är ett aktivt val

le

Ja, hitta den som får dig att le och le tillsammans.

Glädjen sitter inte i leendet är viktigt att påminna oss om. Men leendet smittar. Läste om ett test som professor Ulf Dimberg gjort, där han visat bilder under så korta sekvenser som 30 millisekunder. För kort att uppfatta som bild men som ändå registreras av vår hjärna.

Och omedvetet ler testpersonerna.

Det finns även någonting som heter Duchenne-leendet. Ett leende som kan uppfattas som äkta. Även om det ifrågasätts  finns det säkert korn av sanning i det. Att vi kan känna en värme i äkta leenden och det får oss att le tillsammans. De flesta av oss tror jag har den förmågan att skilja ett äkta och ett falskt leende. Titta gärna på dessa bilder och försök känna vilket leende som äkta eller inte. För jag tror precis som Paul Ekman, att vi intuitivt kan läsa av människors mikrouttryck. Och ju mer vi iakttar och tränar på det, dess lättare blir det. Och där är glädjen ett av dessa sju uttryck.

Jag hörde Tomas Fogdö för många år sedan, när han höll en föreläsning. För er som inte vet vem Tomas Fogdö är, var han ett tag Sveriges bästa slalomåkare efter Ingemar Stenmark. Vid ett off-pist åk bröt han ryggen och blev förlamad. Efter olyckan blev han nedstämd och inte blev det bättre av att läkare och sjukgymnaster inte gav honom hopp. De sade bl.a. att han troligtvis aldrig skulle kunna gå eller få barn.

Han fick till slut göra ett val.

–       Jag valde att ta rygg på de som var positiva för mig.

De orden har jag haft med mig sedan dess. Det är ett aktivt val vi kan göra varje dag. Att ta tillvara de positiva människorna, för att hitta glädjen. Tomas Fogdös leende när han sade de orden har jag haft med mig väldigt ofta genom åren. Och jag har försökt leva efter den devisen. Idag har Tomas Fogdö barn och arbetar aktivt med sin fond Active Life för att hjälpa andra i samma situation. Därför är det viktigt att hitta människor som är positiva för mig och som får mig att le. De kan vara eller bli viktiga i ditt liv.

 

Kommentera

