Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Det luktar trettiotalets Europa – det luktar hat och idioti

romer

Jag läser om registrering av Romer. Jag funderar på Rysslands homolagar. Jag undrar hur människor kan rösta på SD. Och jag tänker, hur kan vi så lätt glömma vår historia?

Min far kom hit under andra världskriget från Finland som barn. Hans pappa Gösta fick fly med falskt pass genom Finland i slutet av kriget, upp till Bottenviken och ro över med en eka till Sverige.  Valet var ryska kulor/fångläger eller fly med risk för sitt eget liv. Det är en del av min historia. Varför jag är svensk idag.  Vi är många som har en historia att berätta, om varför vi är svenskar. Så, vad är det vi inte förstår av vår egen historia?

Jag blir uppriktigt förbannad när jag läser om registreringen av Romer. Men jag blir lika förbannad över att människor ska behöva försvara sin existens, överhuvudtaget. Människor, som du och jag. Vem ger oss rätten att döma och fördöma andra? Jag tror ingen ofelbar och det handlar inte om hudfärg, religion, etnicitet eller sexuell läggning om vi gör rätt eller fel. Att kollektivt ge skulden, att predestinera barn till att de blir brottslingar, är att begå brott mot mänskligheten. Mot medmänskligheten. Det luktar det gamla trettiotalets Europa. Det luktar ryska pogromer. Det luktar hat och ren idioti.

Vår egen okunskap blir därför vår största fiende. I okunskapen försvinner även medmänskligheten. För hur ska vi annars kunna förklara att SD:s kängor marscherar rätt in i våra vardagsrum? Vad har vi glömt? Jag ser ett samhälle där vissa, som tur var ett fåtal, tar sig rätten att se sig för mer. Men deras propaganda är likt ogräs som sprider sig. De vet om det. Sajter som ger oss ”sanningar” och sprider hatet. Och okunskapen, rädslan och fördomarna tar till sig det.

Som en del av den tidsandan registreras Romer, eftersom det inte blir fel. Normen har förändrats. Och ingen ifrågasätter förrän det ser ljuset. På ett vis är det också en del av det övervakningssamhälle vi lever i, där maktens paranoia går över gränser som suddas ut. Maktens rädsla ger dem rätten att övervaka tvååringar, folk som chattar, pratar i telefon.

Och jag tänker i nästa andetag på Emerich Roth, som överlevde nazisternas koncentrationsläger. Som idag, 89 år gammal, reser land och rike runt och berättar sin historia. Han visar vikten av medmänsklig kärlek. Och säger:

”Det finns bara en religion och det är kärleken.”

Han fick själv valet att döda sina plågoandar men i det ögonblicket valde han inte att skjuta. Det är ett livsval. Att tro på medmänskligheten trots hatet runtikring. Han lever idag med sina mardrömmar men väljer att tro på medmänsklighet.

Min egen farfar Gösta blev heller aldrig den människa han en gång varit. Min pappa fick hämta honom otaliga gånger när han flydde full från ryssen och låg på rygg och cyklade ifrån fienden. Hans demoner levde kvar i honom resten av hans liv. Hans berättelser låg tysta inom honom och värkte sönder honom. Det är inte en sådan värld jag vill att mina barn och barnbarn ska växa upp i. Där hatet ska få förstöra oss. Jag tror nämligen på den medmänskliga kärleken är stark och jag är idag glad att vi har en fri press.

För det gör också att jag har en röst att säga, det är nog.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hundratals-romer-i-nytt-register/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-foton-pa-romer-lades-i-sarskilda-lador/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17530559.ab

Kommentera

