Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Sociala medier blir som en skolgård

lundsberg

Det är lätt att vara obetänksam. Det är vi alla. Vi har en åsikt om det mesta. Vi kan bli en del av ett drev som alltid ser det rätta. Jag tänker på Lundsberg.

Först vill jag ha sagt. Jag tycker det är rätt att stänga skolan, jag tycker det är rätt att polisanmäla mobbning. Ingen ska kränkas, ingen ska behöva känna sig rädd i en skola. Skolan är en del av samhället. Vi vuxna måste stå upp med värderingar och slåss för trygghet och medmänsklighet. Skolan är en miljö som lätt inte kan orka med sitt uppdrag, i och med att uppdraget kräver mycket av lärare och skolledare. Du ska ha ögon och öron i en ungdomsmiljö där tusentals möten sker varje dag på en enda skola. Det är ett stort och svårt uppdrag. Människor som har åsikter bör arbeta några veckor inom en skolas väggar för att förstå. Att nu återigen ge sig på en redan slagen lärarkår, är att kasta pärlor till svin. Men det är också så att de som jobbar i skolan ska agera som garanter för en trygg skolgång, det kommer vi aldrig ifrån och skolor ska ha fungerande handlingsplaner. Det som sker på Lundsberg påminner säkert en hel del om det som sker i William Goldings bok Flugornas herre.

Med det sagt:
Jag blir alltid lika förvånad över drev. Över obetänksamhet. Hur vi antingen ska se svart eller vitt. Vi svartmålar en eller två artonåriga pojkar som djävulen själva och så har vi svansen som följt ledarna. Jag ser reaktioner på twitter och sociala medier. Vissa nyanserat, andra mer svarta. Alla vet svaret om vad som ska göras. Jag har sett det förut. En ung flicka som demoniserades av pojkar men där sedan drevet vände sig mot pojken. Det var så enkelt med vem som skulle bära hundhuvudet. Vi pratar då om vuxna människor, som ska vara förebilder, som kränker andra människor, om än anonymt. Som tycker våld och mobbning är fel, men som själva helt plötsligt blir lika hårda i tonen.

Ibland blir sociala medier som en skolgård. Där vuxna agerar som barnen. Men de är inte medvetna om det, eftersom de är vuxna och bara uttrycker sina åsikter. Vi har lätt åsikter om människor vi inte känner, som vi fördömer utifrån rubriker och vinklingar i media. Ni har sett det förut.

Idag har vi sett krigsrubriker. Jag har läst politiker som slår sig för bröstet. Jag har sett förståsigpåare som eldar under brasan. Jag har sett hårdare ord om vad man borde göra med pojkarna.

Vem tänker egentligen på de två pojkarna som blev utsatta, vem tänker att förövarna faktiskt är arton år eller yngre? De har gjort fel, de ska självklart stå till svars. Men i en ungdomsvärld är det alltid vuxna som bär ett stort ansvar. Det finns ett helt system som felar här har jag en känsla av. Och en värld som står utanför den vanliga världen.

Det är där vi måste leta svaren.

Häng inte ut offer eller förövare, de har ett liv framför sig.

Oavsett om du tycker illa om det de gjort.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elevradet-forsvarar-sin-skola/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ett-justitiemord-att-stanga-skolan/

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 28, 2013 by in Funderingar and tagged , , , , , , , .
