Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ett kort ögonblick av godhet

 

en enda krona_edited-1

Idag såg jag två små gester av medmänsklighet. Den första var under min promenad, när jag var inne i affär för att köpa vatten. En ung pojke skulle köpa tuggummi men det fattades en krona. 

Han sköt ifrån sig paketet och sade:

”Tyvärr, jag har inte så det räcker.”

När han vände sig bort sade kassörskan:

”Vänta.”

Hon tog en krona ur kassan och lade den i myntskålen. Han sken upp, lite förvånat och fick sina tuggummin. Hon fick ett stort tack. Det kändes för ett ögonblick som om han ville krama henne.

”Det var snällt” sade jag och hon log mot mig.

”Om jag var i samma situation, skulle jag velat att någon gjorde samma sak.”

Och så log hon lika stort som pojken just gjort.
Det andra tillfället var på en gågata i Eskilstuna. En tiggare sitter på backen. Tre flickor kommer snabbt fram. Ger en handfull småpengar. Han skiner upp. De skiner upp. Skrattar. Kastar lite med håret och försvinner. Han tittar efter dem hur de försvinner. Han behåller leendet en längre stund.

Två små handlingar, under en dag. Ibland kan jag tänka, det är så lite som gör en dag. Ett kort ögonblick av godhet. Ett leende. Ja, en enda krona kan göra skillnad.

Kommentera

Information

This entry was posted on augusti 20, 2013 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
