Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

TID har vi

lycklig

Det var någon som sade till mig;

”Om vi bråkar och intrigerar för mycket på jobbet, har vi för lite att göra.”

Ibland kan jag fundera på vad den överblivna TIDEN gör med oss. Och hur vissa utnyttjar det, den otillräcklighet som uppstår i den överblivna TIDEN. Vi har så kallade coacher som vill hjälpa oss  med den överblivna TIDEN- och sina egna bankkonton.

För vi har absolut mer tid att göra vettiga saker idag, än vi utnyttjar. Vi har också mer tid att göra skit. Under tiotusentals år har vi människor kämpat för vår överlevnad. Mot djur, sjukdomar, hårt arbete, krig, väder. Det har verkligen varit en kamp för att överleva.

Äta, sova, jaga, odla och para oss har varit mantra för att överleva. Men dagens så kallade moderna människor kan ju inte vara medvetna om någonting de själva inte upplevt, inte sant?

Hur många av oss har idag sett människor dö eller hur vi slaktar djur?

Hur många har i Sverige ens mött en livs levande ko och inte den som är på mjölkpaketet? Det är nästan en exotisk upplevelse idag, eller hur? I vissa delar av världen är det fortfarande en kamp för överlevande varje dag men här, här slåss vi på ett annat vis. Vi lever alltid i konkurrens vi människor men frågan är om den är sund.

Vi kan även titta på hur t.ex. medelåldern har ökat de senaste åren.

År 1860 var den cirka 45 år, idag är den över 80.

Vi har helt plötsligt mer TID i det långa loppet.

Vi behöver inte heller jobba lika hårt med kroppen och vi behöver inte ha lika långa arbetsdagar. Vi har plötsligt mer TID i det korta loppet också.

Javisst, jag hör de som säger, jag är helt slut efter jobbet.

Det är säkert så, men helt slut är du antagligen inte. Inte i min definition. Du har TID över till after work, träning, ungarnas aktiviteter, läsa, titta på teve, dator. Vi jagar ofta någonting som heter kvalitetstid. Vad är kvalitetstid egentligen?

Är inte all tid kvalitetstid om vi bestämmer oss för det?

Däremot har vi tid över till att ha åsikter om andra, om oss själva, om livet. Hur ofta hör jag inte – att jag vill vidare, att jag inte är nöjd, att jag är irriterad på den eller den, varför får den men inte jag. Diskussioner kan vara oändliga i timmar om det vi inte tycker om och den där meningen med livet – är det här allt. Så TID har vi. Frågan är snarare hur vi använder den.

Och där tror jag vi har ett livsdilemma.

För om vi söker efter en mening med livet – är det här allt – kan vi nog söka hela livet utan att enda vettigt svar. Det tror jag i och för sig alla livscoacher jublar över. Titta i bokhandeln där de talar om att du äger, hur du hittar din inre balans eller finner glädjen. De har egna avdelningar numer. För TID ger huvudbry. TID skapar strävan till någonting mer. Speciellt om vi har böcker, tidningar, radio, teve och nätet som alla tävlar om det rätta sättet att leva.

Tacka tusan för att vi blir stressade och inte känner att vi har tid över.

För de hittar rätt in i vår otillräcklighet och de vet det. Och tjänar miljoner.

Nej, TID har du.  Däremot, hur du använder din tid avgör du. Men släng ut alla livscoacher som vill tjäna pengar genom att skapa måsten, ska, bör eller kan (du kan, om alla andra kan – finns det någonting mer stressande än att höra det).

Fyll din tid med det som gör dig lycklig. Och låt ingen annan tala om vad det är. 

Kommentera

Information

This entry was posted on juli 21, 2013 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , .
