Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Kärleken är mänsklig och inte ofelbar

bild

Måste jag i min egenkärlek alltid sätta mig själv i första rummet? Kan  kärleken handla mer om att ge och våga älska andra, än att älska oss själva och leva i den självupptagna egokärleken.

För det magiska med den så kallade kärleken är att den inte är ett egobevis till mig själv där jag lätt kan exkludera andra. Vi säger att vi måste älska oss själva för att älska andra men det är ändå inte riktigt sant. För det är lätt att vi vårt ego, glömmer andra i vår törst efter bekräftelse. Men det ligger i vår tid, egenkärlekens och egoismens tid, att tänka mer på just egenkärleken. Att utan den är jag ingenting.

Men jag tror  att kärleken har en annan kraft eller dimension.

Jag tror nämligen att livet handlar om att ge mer än att vi får. Det kan verka orättvist. Men kärleken fungerar oftast så. Kärleken har nämligen ingen magisk kittel du doppar dig i och så är du älskad. Livet är egentligen en strävan varje dag, där du försöker göra gott, både mot dig själv och mot andra. Det händer att vi misslyckas, ja, det troliga är att vi gör det.  Men det beror på att vi är mänskliga och det ska vara så.

Det vi ser inifrån ser andra utifrån och vi har inte samma bild av det vi gör.

Men när vi misslyckas försöker vi igen. Kärleken är nämligen mänsklig och inte ofelbar och när vi inser det, har vi kommit ett steg längre i vår tanke. Om vi har en tanke om det.

För egokärleken behöver ofta väldigt stark bekräftelse men kärleken behöver bara finna oss och då blir vi lugna av dess närvaro. För i allt det där mänskliga finns även tilltron som ibland får sina törnar och inte vågar släppa in mer. Och vi är så olika, vi människor. Men ju mer vi visar tilltro, kan vi tro på andra och då också oss själva och kärleken. Inte på någonting så stort utan på det där lilla dagliga miraklet.

Där någonstans kan vi i stunder älska, tycka om och hitta vårt lugn utan att behöva vara en mittpunkt.

Vårt ego överlever det men andra kanske inte överlever utan vår kärlek.

Kommentera

Information

This entry was posted on juli 19, 2013 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , .
