Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Vi behöver alla äventyr

trygghetsnarkoman   Är du någon som köra safe? Du vet, du gör det du är duktig på och det räcker. Du är uppskattad. Du får beröm som smeker egot och du lapar i dig.  Du har hittat din bekvämlighetszon i livet. Och då, har du samtidigt blivit en trygghetsnarkoman utan att tänka på det. Vi hittar våra rutiner som passar oss, förmågor som vi stärker. Vi vet vad vi går till, vi vet vad vi får. Varför ens rucka det, när man känner sig nöjd? Vi kanske behöver det i en kaotisk tillvaro och då är det nödvändigt. Och samtidigt tror jag att alla människor behöver bort från den där absoluta tryggheten för att upptäcka ännu mer av sina dolda talanger. Men då kan det bli lite som författaren Thornton Wilder skriver:   När du är hemma i säkerhet önskar du att du fick uppleva ett äventyr; när du upplever ett äventyr önskar du att du var hemma i säkerhet.   Vi behöver alla äventyr. Ibland kan jag förstå extremidrottare, som testar sina gränser. Att känna det där pirret, kicken, få uppleva och övervinna sin rädsla. För vi balanserar alltid i livet mellan modet och våra rädslor, även i vardagen. Vi behöver inte vara extremidrottare för det. Och när jag är mitt i någonting kan jag tänka, va fan gör jag det här för? Men hur skulle det vara om jag inte vågade? För hittar vi modet, minskar trygghetsnarkomanens övertag. Ju äldre jag blir, inser jag att jag i vissa avseenden är just en trygghetsnarkoman. Jag vet vad jag gillar, mina rutiner. Men samtidigt inser jag, att jag måste testa mina gränser för vad jag tål. Jag kan inte hela tiden köra safe – för hur kul blir livet då och är det inte meningen att vi ska ha kul och känna det där pirret, då och då.

Kommentera

Information

This entry was posted on juli 15, 2013 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , .
