Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Goda människor är viktigare att döda än onda

gandhi7I_54449461

Ibland är goda människor farligare än onda, för de som har makten. 

Deras radikala idéer kan vara samhällsomstörtande, revolutionära och få människor att tro på förändring. Och förändringar ändrar maktstrukturer. I alla fall för ögonblicket. Jag hittade en liten sak jag skrev för några år sedan, i en berättelse jag har liggande. 

”Men om det innebär att du måste döda den som är god? ” frågade jag. 
Då hade Yves sett på mig och för första gången såg jag ett försonligt, lite sorgset drag över hans ansikte. Det klart han funderat över det men svaret förvånade mig.

”Goda människor är viktigare att döda än onda. Goda människor kan göra större skada än onda, då de aningslöst sätter igång någonting de inte förstår konsekvenserna av. De pratar om gemenskap, kärlek, medmänsklighet. De drivs av en tro på rättvisa, att livet är till för alla, att kärleken är större än hatet, att det inte är skillnad på svart eller vit.

Tro mig, det är farliga saker. Mycket farligare än utrotning, en slutgiltig lösning, om fiender som är synliga. För då vet du vad du har. Hur stoppar du kärlek?”

Jag tittade just så där förvånat på honom och trodde att han sagt fel. Vi har inte tillräckligt med riktigt goda människor i världen, tänkte jag och jag tror han såg min förvåning.

”Ja, för det står för de farligaste idéerna. Se Jesus, se Martin Luther King. Se Gandhi – även om han slog sin fru, så försökte han varje dag förbättra och förändra livet och folk köper det. Vem vill inte bli en bättre människa, känna sig som en bättre människa? Men du har inte hört talas om Omar Vardir, Luke Ryan Benson eller Abdirahman Kamai? Deras namn finns inte i dina historieböcker, eller hur? De kunde gjort det, tro mig. Men de fick aldrig tillfället. Så, vi vill visst ha godheten i en värld där människan är den som skapar alla onda handlingar. Vi föds inte goda, vi föds inte heller onda, Marko. Vi har inget jäkla syndafall inom oss, som vissa tror. Jag vet inte om det finns ett himmel eller helvete , om vi inte pratar om den värld vi lever i.

Jag vet däremot att vi föds med en osynlig vågskål som aldrig är i jämvikt från det vi kommer ut och till slut så tippar den över åt något håll.

Och vi gör handlingar, får idéer, utifrån den vågskålen. Tror vi på någonting gott, försöker vi förändra oss själva och andra. Som tur var finns inte så många sant kristna, tänk hur världen skulle se ut då. Men om vi vill för mycket gott, är vi en fara. 
Så vissa goda människor är viktigare att döda än onda. Goda människor kan skapa religioner, politiska partier, rörelser och de har en sann tro på att det de gör är rätt.

De blir lätt fanatiker och därför är dem farliga.

De kan påverka mycket mer och få människor att tro de kan förändra världen. Därför måste de oftast dö innan de blir för stora, innan de får för stor makt. Om deras makt blir för stor, kan de förstöra balansen.”

Kommentera

Information

This entry was posted on juli 11, 2013 by in Funderingar.
