Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Om du sårar…

Om du sårar

 

Överallt, var vi än befinner oss, möter vi varandra.

Du och jag och andra.

För det mesta kommer vi överens. Men ibland uppstår konflikter, som vi måste hantera. Och ibland uppstår någonting annat. Där en starkare ger sig på någon som är svag. Ni har alla sett det, många har upplevt det. Det kan te sig harmlöst, det kan vara våldsamt.

Jag hörde en föreläsare som svarade på en fråga en gång:

”Vad är det värsta du gjort?”

Han hade varit en värsting. Suttit i fängelse, ansetts som körd i samhället.

”Jag har slagit folk, jag har nästan dödat folk. Men jag vet inte om det är det värsta jag gjort. Jag kan inte avgöra vad som är det värsta jag gjort. För det kan också vara någonting jag sagt någon gång, till någon. Ni vet, det kan såra värre för det syns inte på utsidan. Det kunde ha varit värre än slagen. För du vet inte hur andra reagerar på det du säger eller gör.”

Om du sårar en stark, reser den sig igen. Om du sårar en svag, kan du vara den sista.

Ord har en förmåga att leva kvar, på gott och ont. Oftast är ord som den där droppen som urholkar stenen. Till slut kan även stenen spricka.

Kommentera

