Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Summan av det du tror på

Vi undrar ibland över vägarna vi valt, vägarna vi väljer, vägvalen vi kommer göra. Det händer att vi funderar över människorna vi möter och vad de gör i våra liv; vi funderar över utbildningar och yrkesvalen och hur de definierar oss. En del av oss tror på de stora livsvalen, andra ser massor av vägar och stigar som på ett vis leder oss till den plats vi ändå till slut ska nå. Och egentligen spelar det ingen roll i slutändan, tror jag.

Det viktiga i livet är vad DU själv tror på.

Vi människor vill ofta finna de rätta valen, just där och då när vi väljer. Men är det inte så att vi då hindrar oss själva att känna efter – jag menar, verkligen känna efter. För hur ska du kunna veta svaret, om du inte vågar leva i frågan? Hur ska du våga välja väg, om du inte samtidigt känner tvivel? För det är där jag tror vi hittar de verkligt sanna svaren, när vi verkligen känner efter och till slut vågar.

Jag tror att det som definierar oss är inte yrket, utbildningen, vägvalen – det som definierar oss som människor är vilka vi vågar bli, som människor. Och då spelar egentligen de yttre vägvalen inte så stor roll – du som människa har valt att låta dig själv växa som människa genom ditt mod. Oavsett hur just det närmaste valet gick, är det till slut summan av alla valen som till slut definierar oss som människor. Summan av det du trott på i ditt liv. 

One comment on “Summan av det du tror på

  1. jeanette sandelin
    januari 25, 2013

    jag har valt att vara fri från arbete. ett val jag inte berättar om för någon.
    jag har valt att sluta kämpa och låtsas som att jag vill en massa som jag inte vill.
    att vara jag kostar andra människor – i irritation t ex. hån och avundsjuka.
    jag litar på universum och är inte ett dugg orolig.

Kommentera

Information

This entry was posted on januari 19, 2013 by in Funderingar.
