Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Inspiration är en unik kraft för dig

Jag skrev en sak för ett tag sedan, inspiration kommer inte alltid i ett flöde av ord utan tystnadens återhämtning. Men det gäller för mig. Vi är alla olika.

En del människor hämtar sin inspiration i myllret, i alla röster. Andra som jag, behöver tystnaden och ensamheten. Det finns de som måste skapa för att hitta nytt skapande och inspiration. Vi är olika, föds olika och formas olika.

Men jag tror vi alla behöver inspiration. För utan inspiration utvecklas vi inte som människor. Vi vissnar. Vi kan bli avundsjuka, bittra och ensamma.

Hur får jag då inspiration? Det finns nog inget universalmedel. Men inspiration tror jag kommer genom två saker – hårt arbete och goda möten. Det är när vi ger upp kraften att jobba och tron på människor, som vi förlorar inspirationen.
Det händer oss alla, att vi hamnar där.  Vi blir den person vi inte vill vara.

Frågan är hur vi tar oss därifrån, till platsen INSPIRATION.

En sak vet jag, det är att lyssna till de som säger att det omöjliga är möjligt. Inspiration kommer ibland ur det omöjliga. Men lika mycket handlar det om att tro på det du gör. Tro på den du är. Vi har alla våra svackor. Vi kan ibland inte styra över livet, över sjukdomar, arbetslöshet. Som en vän sade till mig, som hade ALS:

Livet ger inga garantier.

Han levde nästan 20 år med ALS. Ingen trodde det var möjligt. Han var och är en inspiration för mig. Han är det goda mötet för mig, många gånger om. Han trodde på den han var och gjorde in i det sista det han ville.

Så, inspiration kommer för mig i tystnadens reflektion men inspiration är också en unik kraft för dig – du har dina platser, dina möten, dina människor som ger dig din energi och inspiration. Välj din inspiration.

6 comments on “Inspiration är en unik kraft för dig

  1. mariahblix
    september 9, 2012

    Intressant! Fick mig att börja tänka på vad det är som tänder min glöd. Mycket intressant, vad blir jag egentligen sådär super inspirerad av så att tangenterna bara smattrar ut ord. Hmm, känslor. Ja, starka känslor. När jag känner något blir jag inspirerad till att skriva. Vrida och vända på känslor och luska ut snedvridna tankar.

    • tioockendroppe
      september 10, 2012

      Det som jag tycker är häftigt med inspiration är att den är olika från människan till människa. Och att vi behöver olika sätt att komma till det som tänder vår glöd. Jag behöver ro, andra behöver rörelser – vissa behöver speciella platser. Sedan tror jag att inspiration och glöd kommer ur arbete – att du försöker arbeta fram den, för med ditt hantverk blir du mer säker och då kan du använda dina redskap för att komma så nära dina tankar och känslor som möjligt.

  2. mariahblix
    september 10, 2012

    Exakt! Och det är där det gäller att pyssla med det som besvarar ens hjärtas röst. Sista tiden har jag klurat och fnulat som om det vore en kod, försöker identifiera vad det är mitt hjärta brinner för.

    • tioockendroppe
      september 10, 2012

      Jag tror att vi som människor inser att det är just det du skriver, som betyder någonting förr eller senare i livet.

  3. mariahblix
    september 10, 2012

    Djupt och intressant. Du har fått mig att börja tänka

Kommentera

