Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Varje dag är en ny chans

Vad är skillnaden mellan att vara positiv och medvetet positiv?

För jag hör ibland vänner som säger, jag är ju positiv. Vad innebär det att vara positiv?

Jag tror först och främst att de flesta människor är optimister. Därför kan vi också bli otroligt besvikna. Du bygger upp en förväntan och ser någonting bra, känner dig på gång och så blir det inte som du tänkt dig. Besvikelsen infinner sig. Men du ruskar av dig det och hittar någonting positivt och går vidare.

Så, vad är då skillnaden mellan positiv och medvetet positiv?

Det handlar inte om grundtonen du har. För den tror jag många har.  Det handlar istället om ett medvetet sätt att se världen, dina medmänniskor och det som händer. Första gången jag introducerades för ett medvetet positivt synsätt tänkte jag, det är jag.

Men det var inte riktigt så. Grundtonen fanns där i mig men jag var inte fullt ut medveten om hur ett positivt förhållningssätt kunde påverka många människor.

Idag gör jag ett medvetet val i vardagen när jag bemöter människor, ger beröm, lyfter fram människors bästa sidor och i stort visar på lösningar. Varje dag, i nästan varje möte. Det är för mig att vara medvetet positiv. Jag har det valet varje dag.

Att när jag möter den som är negativ inte falla in i den personens fel-letande utan faktiskt peka på lösningar. Det låter enkelt. Och det är det. Om du bestämmer dig. Varje dag är en ny chans.

Ta den.

Kommentera

