Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Anamma nytt men tappa inte det bästa av det gamla

Är datorer svaret på skolans ”problem”?

http://www.dn.se/debatt/absurd-brist-pa-datorer-i-de-svenska-klassrummen

Jag läser att UR har lagt upp ett material med 8000 program/filmer som fritt kan användas av elever och personal på skolor. Men alla har inte datorer.

Jag skulle lätt kunna säga att skolan ligger efter samhället utanför och det vore sant. Men samtidigt är det faktiskt så, att många inom skolan inte heller förstår vad en dator kan användas till  i undervisningen. Mer än en skrivmaskin.

Det är så lätt att säga att alla ska ha, men det är svårare att veta till vad. Visst, du kan surfa runt, vara aktiv själv, hitta material och lättare gå till källor – du kan ladda ner appar och program som underlättar. Men, pedagogiken måste också anpassas.

Jag har åkt runt på skolor i fem år och ser det vakuum som finns mellan det gamla och det nya. Det finns fantastiska pedagoger som brinner för skolutveckling – men det finns också nästan en avgrund ner till den som använder datorn som skrivmaskin. Det har skett en utveckling, speciellt de sista två åren som är positiv. Men ibland känns det som en dator ska vara lite som manna från himlen. I mina ögon är det inte så.

Det är ett instrument där elever och vuxna i skolan kan underlätta men den är inte alenarådande. Det bör satsas större resurser att diskutera själva pedagogiken men även användandet av datorn – och när du kan lämna datorn utanför. Den digitala klyftan ligger nämligen inte bara ut mot samhället, den finns även inom skolan.

I den självständiga skolan blir oavsett den svagaste alltid förloraren. Jag har sett på skolor hur du ska vara självständig nog som elev att söka själv men om du redan är lässvag, hamnar du i den digitala klyftan som finns inom skolan. Du förväntas kunna hantera instrumentet, d.v.s. datorn och gör du inte det hamnar du lika mycket efter som i den gamla skolan. Dock, eftersom många lärare själva är för dåligt insatta kan klyftan bli ännu större, eftersom de inte vågar erkänna sina brister och vill arbeta som arbetslaget bestämt.

Vi ser hur t.ex. elever tappar i läsning idag. Jag har inga evidensbevis för att det digitala samhället är det orsaken men min misstanke finns.

Den starke klarar sig alltid men den svage tappar alltid när det blir en klyfta och där befinner vi oss idag som jag ser det. Visst ska vi anamma det nya men vi får inte heller tappa det bästa av det gamla.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on augusti 27, 2012 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: