Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Du lever din egen berättelse

 

Du lever din egen berättelse.

Och jag tror att varje människa har en berättelse att berätta som jag kan lära mig av. Om jag vågar lyssna. Under åren har jag lärt mig just det. Det finns ingen berättelse som betyder mer eller mindre, alla berättelser har sitt värde.

Och det betyder också att det liv jag, du och andra lever har ett värde.

Ibland glömmer vi faktiskt det. Alltför ofta finns det vi tar för givet. Vi har miljarders berättelser på den här planeten just nu och alla har sitt eget värde. Varken mer eller mindre värt än någon annan, men ett värde.

Jag minns Folke som brukade säga:

– Livet ger inga garantier.

Han visste, med sin sjukdom ALS. Livet förändrades. Jag lärde mycket av honom, genom att lyssna. Ibland finns en livsvisdom hos de du möter. Hos honom växte en stark känsla av patos och medkänsla för de svagaste. Det är en del av min berättelse genom livet.

För mig spelar inte ålder någon roll när jag hör en berättelse. Ibland finns klokskapet hos sjuåringen precis som hos 77-åringen. Det handlar om inte om ålder, det handlar om hur du tar hand om dina upplevelser och var du gör av dem.

Ja, vad du gör med dem.

Jag mötte en ung människa för ett tag sedan, som berättade sin livs historia. En svart historia. Jag kände att när den personen brukade berätta, backade folk. Jag gjorde inte det utan svarade till slut.

– Frågan är vad du gör av din berättelse, vad väljer att göra för val i framtiden, det är det som avgör vad du gör av dina erfarenheter och hur du vill leva.

Då fick jag inget svar, det kom istället några veckor senare i ett stort leende när vi möttes nästa gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 comments on “Du lever din egen berättelse

  1. Åsa Bonelli
    april 3, 2012

    Vackert.

Kommentera

