Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Varje människa är min lärare

Varje människa är min lärare.

Det är sant.

Oavsett vem jag än möter, ser jag möten som de mest uppfyllande.

För varje människa bär en berättelse och till det finns alla de tankar som är universella. Ibland har vi en förmåga att kategorisera människor. Som en del kallar det, att sätta människor i fack. Det innebär att människor i mina ögon blir lite stereotypa och dimensioner av vårt medvetande försvinner. En människa är mer än en enda typ, mer än en enda tanke och det roligaste är när fördomar kommer på skam. När människor som du inte förväntar dig ska agera på ett visst sätt, vänder på kronan och visar en annan sida.

Behöver alla mina lärare vara glada, spirituella, medkännande?

Nej, varje människa lär mig.

Jag mötte en människa som en gång sade att människor som var svåra att möta, var de mest intressanta. Motstånd från en annan människa kan göra dig ödmjuk, eftersom den personen inte alltid håller med.

Sedan har du valet vilka som du lär dig mer av.

Jag har genom livet haft en två handfull människor som lärt mig mer. Människor som passat mig. För så är det också, vi har olika våglängd i våra möten. De har på ett vis talat till mig på ett enkelt och rättframt sätt. De har fyllt i mina värderingar och bekräftat mig som människa. De lärarna i livet är guldklimpar som skiljer sig från guldkornen.

Våga tro på dina möten och våga tro att alla människor du möter, är dina lärare.

 

 

Kommentera

