Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Köpa din själ för en billig penning

När lämnar lagar utrymme för tolkningar?

Nästan alltid som jag ser det.

http://www.dn.se/nyheter/politik/cuf-gransen-har-passerats-for-lange-sedan

http://www.dn.se/nyheter/politik/unga-politiker-sager-nej-till-datalagring

Och det blir subjektivt hur de ska tolkas och användas. I det här fallet när det gäller datalagring finns också en annan aspekt, vem kommer ha insyn i materialet och ännu mer, tillgång och hur det används? Inget system är säkrare än dess svagaste länk och eftersom människans nyfikenhet är vitt känd, så finns det stora brister i ett system som människan övervakar.

http://www.dn.se/nyheter/politik/enkat-unga-politiker-sager-nej-till-eus-datalagring

Oavsett hur man än vrider och vänder på det.

Den personliga integriteten kan förbises grovt. Jag skrev för något år sedan:

 

För mig är det självklart med individens rättigheter. På eller utanför nätet. I systemet måste just rättigheten för var och en vara av första prioritet. 

Staten bygger på den enskilde medborgarens rättigheter. Ibland glömmer vi att makten från början – i alla fall i teorin – ska ligga hos medborgaren och inte hos den folkvalde. Han/hon ska vara en röst för demokratin. 

Annars får vi en diktatur – en diktatur som ser till statens intressen och där medborgare är sekundära. Demokratin bygger på valet jag gör varje dag, valet jag gör när jag släpper valsedeln, valet jag gör att yttra en åsikt. Och det valet ska även gälla Internet. Risken är stor att vi hela tiden diskuterar statens behov, när vi borde diskutera den enskild – vars och ens rätt – din och min rätt.

Sedan måste det i rättigheter finnas inbyggt etiska och humanistiska värderingar – det som lagstadgar Internet vad gäller upphovsrätt, yttrandefrihet m.m.  Där ser jag t.ex. att Internet av idag är flytande. 

Men att ha ett datalagringsarkiv är ett direkt hot mot medborgares rättigheter och på så sätt även det vi väljer att kalla demokrati. De flesta människor har ingenting att dölja – men eftersom tolkningsutrymmet är stort och fantasin är obegränsad och nyfikenheten har svårt med gränser, blir det här en svår nöt att knäcka.

För vi går raskt in i – är i – ett digitalt samhälle och övervakningssamhället är redan här. Din personliga integritet förminskas till digitala siffror. Rädslan är befogad för det enklaste egentligen – vad som är mitt och vad som är ditt. Jag kan förstå rädslan för statens kunskap om dig men jag är ännu mer rädd för vad den s.k. fria marknaden kan använda material till. Vi lever i entreprenörskapets tidevarv och de kan köpa din själ för en billig penning om de får tillgång till materialet om ditt digitala liv. Så jag förstår protester.

Kommentera

