Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Rättesnören

Jag läste en sak om Steve Jobs häromdagen. Om några slags budord eller vad man ska kalla det.

http://www.expressen.se/annonssida/laslust/1.2690938/sa-blir-du-framgangsrik-som-steve-jobs

Och det fick mig själv att fundera, har jag någonting som jag själv kommer tillbaka till. Ja, nu kommer jag inte ens upp till fotknölarna på en man som Jobs, men det jag menar är – bör vi inte ha några rättesnören som tilltalar oss själva. Alla människor. Som är en del av oss själva.

Jag kom egentligen på fem som har med mig själv att göra och som driver mig framåt i mitt yrkesliv och de beslut jag tar för mig själv som människa – sedan kom jag på två till som kanske mer handlar om mig som människa och de värderingar jag lever efter.

Intuition

Att våga tro på det du känner. Den där berömda magkänslan. Alla människor har en känsla inför en person, en händelse, ett val. Ibland ska man välja bort det rationella och det andra förväntar sig, för att lyckas.

För att själv bli lycklig. Välj det du känner är rätt, inte det andra tycker du ska välja.

Våga vänd kappan mot vinden

Det är inte alltid vad andra vill som är det viktiga utan vad du vill. Bara för att man måste, måste inte jag. Och om folk pratar om dina val bakom din rygg, säger det mer om dem än dig.

Ta reda på vad du vill

Alla vill någonting, även om det tror att de inte vet vad de vill. När någon inte vet vad den vill, fråga tills du får ett svar. För du får alltid ett svar.

Fantasin har ingen begränsning

Fantasin är faktiskt viktigare än kunskapen. Fantasin ser även utanför normen och vad är som säger att normen är det normala? Jules Verne är ett underbart författarskap som utan sin fantasi inte skulle skapat de fantastisk berättelser han gjorde. Och i fantasin finns alltid i våra drömmar, som vill någonting mer än det vardagliga.

Mod – du är mer modig än du tror och du måste stå upp för dig själv

Mod kan du skaffa dig, om du inte har. Genom att tro att du kan, kan du. Och går det åt helvete, går solen upp dagen efter i alla fall och du får prova igen.

Och sedan  kom det + 2

Medkänslan med andra och dig själv

Om du försöker göra gott, kommer det till slut att ge dig känslan att lyckas med saker du brinner för. Det blir ett sätt att leva – och det betyder också att du ska göra gott för ditt ego. För utan att du gör bra saker för dig själv och ditt ego, gör du inte bra saker för andra – även om du tror det. Någonstans kan man säkert kalla det karma men jag väljer att kalla det GOTT.

Lev med dina misstag

Kan du göra färre än tio misstag under en dag, då har du lyckats och haft en bra dag. Så lär dig leva med alla felbeslut du gör – och titta på alla beslut som du gjorde ännu mer rätt. För det är dem som betyder mer.

Kommentera

