Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Ärligt beröm

Hur beroende är du av beröm?

När jag började arbeta så hände det att jag kände mig pinsam ibland. Det var när jag fick beröm. När någon kunde lyfta fram mina bra egenskaper eller någonting jag gjort. När jag var med om en övning i skolan, där man sitter i mitten och får beröm, ville jag försvinna. Det var jobbigt när klasskompisar sade bra saker som de normalt aldrig säger i ungdomsvärlden.

Idag kan jag undra över varför det kan vara svårt att ta beröm.

För jag kan inte säga att jag fick överdrivet beröm när jag var liten men jag fick också veta att jag skulle tro på den jag är. Anledningen till att jag funderar var någonting som sprang förbi mig förra veckan – att beröm skulle vara skadligt.

Och jag funderade lite på mig själv, tog jag skada av beröm? Tar jag skada av beröm?

Det känns lite konstigt att egentligen ha den tanken – för motsatsen blir att inte få beröm. Det kan vara allt från tystnad till negativ kritik. Är det bättre?

Jag tror nämligen att det handlar om beröm är ärligt eller inte.

För på något vis tror jag att vi människor intuitivt kan se igenom beröm för berömmets skull – smicker eller fjäsk – och riktigt, ärligt beröm. När jag surfade runt lite på ordet beröm och hur det kan påverka, blev det i vissa texter ordval som avgjorde om det var bra beröm eller inte. Det är säkert sant, för ord är viktiga men jag tror att kroppsspråket är lika viktigt som ordet självt. Det skapar vår genomskinlighet – vår äkthet – i det vi säger. Jag tror att vi känner det på oss intuitivt och ju äldre man blir, dess lättare blir det.

Jag kom ihåg hur en ungdom sade till mig förra året:

– Den där läraren, hon sade exakt samma sak till mig som hon sade till alla andra när vi pratade.

– Hur vet du det?

– Vi pratade med varandra.

Underförstått, ni vuxna är så korkade ibland. För där försvann berömmet i en slags massproduktion och blev istället kontraproduktivt. Och det blev inte äkta utan på ett sätt manipulativt.

Så kan beröm vara skadligt?

Ja, skadligt i det avseende att om det sker per automatik och det blir genomskinligt – då är det inte JAG som får beröm utan det blir nästan som varor på ett löpande band. Jag tror också att du vet när du är förtjänt av beröm men vissa gånger måste någon tala om för dig – för du kan faktiskt vara omedveten om saker du gör bra.

Det är det där överraskande berömmet som bara kommer och förvånar. Det är sånt beröm som stärker dig, för då blir det äkta och då växer du av det.

Kommentera

