Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Äkta människor – Innovation och framsteg har alltid mot och med reaktion

Tittade på äkta människor, SVTs satsning om människor vs robotar igår.

http://svtplay.se/v/2683398/akta_manniskor

Det är egentligen ingenting nytt om man ser till andra manus men det kittlar fantasin. Framtiden är ju alltid intressant och ju mer vriden fantasi, desto mer intressant.

Vi har ju sett en annan version av robotar och framtid i Terminator. Självklart måste robotarna bli ett hot och på ett vis få ett eget liv om det ska bli en bra serie.

I Robot är ytterligare en utopi eller dystopi.

Känslor och tankar ska närma sig det som är  det mänskliga – det är ju samtidigt en spegling av våra goda och värre sidor, eftersom vi skapar till vår egen avbild. Jag tycker Eva Röse gör en skitbra tolkning av just det här.

När jag tittade på serien mindes jag  att jag för många år sedan skrev jag en dålig uppsats om Artificiell Intelligens när jag läste på universitet. Jag vet att jag fick en del att dra på smilbanden. Det lät väldigt utopiskt. Jag trodde på tanken, i min vilda fantasi.

Och idag närmar vi oss faktiskt det.

Jag kan tänka mig hur det är om ytterligare hundra år – det är 25 år sedan jag skrev min uppsats. Innovation och framsteg har alltid mot och med reaktion. Så kommer det alltid att vara. Det är bara backa till den industriella revolutionen och de förändringar som skedde då. Det är bara titta i vår närtid och hur t.ex. dataspel diskuteras. Allt som massan inte riktigt hänger med i, skapar med och mot reaktion.

Och därför är äkta människor intressant.

Om några hundra år kommer det här antagligen i någon variant vara verklighet. Och då kommer säkert också den etiska diskussionen följa i dess spår. Lite intressant med kvinnan som var kär i sin robot – bara för att den gav henne närhet. I den stressade vardagen blir roboten en avlastning – idag har vi RUT.

Ju mer vi stressar och samtidigt får mer tid över att tänka – visst är det egentligen en paradox men många gånger hänger den ihop – försöker vi förenkla vår vardag. Allt för att det som stressar oss ska få mer tid, allt för vår livskvalité. Och där har en robot sin plats – den blir en ersättning för det dåliga samvetet, för att tiden inte räcker till.

Jag tycker serien var ovanligt bra för att vara svensk. Tonen med robotorna var suverän, och det fanns flera berättelser att följa. Visst blir det lite schablonbilder av människor vi möter men för att skapa spänningen måste de finnas.

Lite roligt att Harald Hamrell gör en Hitchcock och dyker upp där i en scen.

Jag kommer fortsätta titta.

 

 

Kommentera

