Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

FB vs Google+

Det sociala nätverkandet är en guldgruva för företagen. Det klart de försöker skaffa sig konkurrensfördelar.

http://www.svd.se/naringsliv/it/google-sok-utnyttjar-personlig-information_6761841.svd

Google och dess + vill självklart inte vara sämre än konkurrenterna.

Jag har börjat förstå fördelarna med Google+ och skillnaden mellan Facebook och Google+.

Facebook är dåtid och Google+ är framtid.

Du har dina kontakter du är van vid på Facebook, men bygger ditt nya nätverk på Google+. Det är två helt olika system. Du har skvaller, visar kanske din mer ”personliga” sida genom toalettbesök, kaffeslurk och annat på Facebook. Google+ innehåller mer intressanta länkar, möten och en titt ut i världen.

På Facebook kan du marknadsföra inom de kretsar som du inser är viktiga för ditt företag eller person och de du på ett vis agerar med genom sidorna du skapar. Google+ öppnar andra vägar om du vill marknadsföra dig, med nya kontakter. Du blir din egen marknadsförare och PR-konsult och det är gratis.

Bägge tjänar sina syften, helt beroende på vad du vill ha ut av ditt surfande.

Och det ena utesluter inte det andra, det ena är inte mer fel eller rätt.

Visst, Google+ är inte lika stort än men om jag sagt för fem år sedan att FB skulle dominera de sociala medierna, hade folk varit skeptiska. Detta trots den kontroll som FB har över allt det du gör. Folk kan bli upprörda över ändringar, ägande och så vidare men fortsätter dagen efter att använda – lite som guldfisken som simmade ett varv och glömde.

Ja, nätet i sig är faktiskt inte så fritt som man kan tro och det får inte guldfisken glömma.

Igår kom nämligen diskussion om FRA upp igen.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/darfor-stammer-vi-staten-om-fra-lagen_6759635.svd

http://svemykon.info/2012/01/03/svensk-myndighetskontroll-idag-stammer-jag-staten-for-fra-lagens-krankningar-av-mina-medborgerliga-rattigheter/

De folkvalda har valt att acceptera den övervakning som FRA ger. Jag skrev för något år sedan om just det och hur den mänskliga faktorn glöms bort i den övervakningen. Ett system är aldrig starkare än den integritet som människorna som verkar inom det har.

Det är samma sak med Google+ och Facebook. Där är det vinstintressen som styr och du måste vara medveten om det, när du lägger ut bilder, texter och annat. Där är säkerheten än mindre men är du medveten om det, kan det även vara till din fördel.

Alla system har flera sidor av myntet, även internet.

 

One comment on “FB vs Google+

  1. Joakim
    januari 11, 2012

    Jag är på FB för att spela Mafia wars.
    Annars bryr jag mig inte så mycket. Men en sak avskyr jag och det är den nya time linen.
    Den dagen då den blir standard och alla måste ha den så kommer jag regga av mig.

    G+ har inte lika mycket skräp och elände som FB.

Kommentera

