Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Lappen är borta men du minns innehållet

Kan citat egentligen påverka mig att tänka annorlunda?

Genom sociala medier kan vi ibland sköljas med citat – en del får oss att le, andra att fundera, några att bli sorgsna och några får oss att bejaka livet.

Men kan citat förändra någonting?

För ibland funderar jag på hur vi hela tiden förkortar det vi tar in. Det får inte vara för långsamt, för länge, för mycket – det ska vara en tre minuters rockvideo ( och knappt det ) och sedan är vi klara. Robert Gustafsson sade hos Filip och Fredrik att idag orkar inte en publik lyssna till ett nummer som är sex minuter långt, då tröttnar dem.

Så vem orkar då läsa en tjock rysk roman eller se en film av Almovadar; för att inte tala om  en bok av Marquez (vem?) eller se en opera utan att svanskotan tar stryk efter två timmar?

Hur mycket förlorar vi inte på att faktiskt inte kunna ta det lugnt?

Jag läste någonstans att sex minuter med en bra bok är det som gör att du minskar stress mest – mer än promenader, träning, yoga, sömn. Sex minuter av ditt liv, varje dag. Lägg ihop alla minuter. Hur många citat hinner du inte läsa då och samtidigt skapa ro för dig själv?

Jag måste själv säga att jag tycker det är kul att läsa citat.

Det är som en mening ur någons liv som talar till mig när jag är redo och då gör jag det till mitt eget. Men kan citat påverka mig att tänka annorlunda?

Jag tror att om vi vågar lyssna till ett budskap som upprepas och som vi tror på, blir det till slut sant. På gott eller ont. Förhoppningsvis mest gott. Det är därför reklam-slogans är så effektiva.

 

Just do it.

Open happiness

Livet är inte dagarna som passerat, det är dagarna du minns.

 

Därför tror jag att citat spelar roll.

Citatet kan bli som en post-it-lapp med extra mycket klister som inte vill släppa taget och till slut märker du inte att lappen är borta men du minns innehållet.

Mitt favoritcitat? Jag har två.

Fantasi är viktigare än kunskap

Det finns saker man måste göra, annars är man bara en liten lort

Kommentera

