Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Var finns medmänskligheten?

Är marknaden demokratisk?

Jag tänker på hur bankerna ökar sina marginaler, hur skolor drivs av riskkapitalister och för skattepengar utomlands och hur den privata vården i sin spariver glömmer människan?

Var kommer de demokratiska värderingar in som allas lika rätt och FN:s mänskliga rättigheter in?

http://www.dn.se/sthlm/anstallda-uppmanas-tavla-i-att-spara-pengar

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hans-nya-jobb-fa-bort-lycksokarna-i-varden_6726287.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manar-anstallda-tavla-om-besparingar_6726373.svd

Jag läste också en intressant artikel om marknadsfundamentalismen som finns och som skapats under de senaste trettio åren.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/bara-humaniora-kan-fa-ekonomin-pa-ratt-vag-igen_6722555.svd

Den här är det som jag nämnt som Egoismens ideologi och som har Ayn Rand och objektivismen som ideal – en skola som försvarar individualism och ser egoism som enda möjliga väg till demokrati. Milton Friedmans idéer som testats och misslyckats men ändå hänger som en skugga över allt.

Men som ivrigt försvaras av just dessa fundamentalister.

Jag hörde en moderat politiker som bakom kulisserna sade – vilket samhälle är det vi är på väg att skapa och ifrågasatte just privatiseringar och den minskade humana synen på människor. Hon mådde dåligt över hur svaga människor hamnade i utanförskap på grund av politiken som hon själv är en del av och hon började ifrågasätta sin egen roll.

Men vi speglas också i samhället av entreprenörskap, livscoacher, personal trainers, modellprogram, plastikkirurgi, utröstningsteve  – listan kan bli ganska lång. Och för mig hänger det här ihop. För allt handlar om ditt ego, ditt jag som är viktigare än allt annat och synen är lika snedvriden och illa som det kollektiva kommunistiska idealet.

Drivet till ytterlighet är det två system som glömmer människan.

Drivet till ytterlighet blir det system som gynnar några få – på olika vis. Det medmänskliga försvinner. Skit i andra, bry dig om dig själv. Makten, pengarna och härligheten är mina.

Finns det en lösning?

Jag vet inte men det vi måste reagera på är just den egoismens ideologi som fastnat på många olika plan – det ekonomiska, politiska och mänskliga. Ett samhälle som inte kan ta hand om sina svagaste är ett svagt demokratiskt samhälle. Jag läste om någon som skrev att vi har ett 2/3 samhälle – där 1/3 ställs utanför. Det är ett medvetet val av vissa politiker, då man göder plånboken hos de starkare och som röstar utifrån sitt egoistiska ideal.

1/3-samhället kan vi idag se i barnfattigdomen som ökar. Idag ser jag fattiga barn som jag inte såg för femton år sedan. Barn vars föräldrar inte har råd att köpa nya skor, jackor, mössor, vantar och hur de kan komma till skolan mitt i vintern i sommarkläder. Är det början på ett nytt lort-Sverige? Jag hoppas inte det. Men för att inte skapa än ännu större segregering i Sverige måste du och jag reagera och stå upp för de medmänskliga. För det är snart jul men det innebär inte att det behöver vara julafton en gång per år, när vi tänker på våra medmänniskor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14114666.ab

http://www.dn.se/ekonomi/svenske-skoforetagchefen-fick-miljoner-svart

http://www.expressen.se/nyheter/1.2659010/manar-anstallda-tavla-om-besparingar

Kommentera

