Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Mod, hjärta och att positivt möta dagen – IDA har vunnit Götapriset

För många år sedan träffade jag en man som hette Folke. Folke var lärare, man skulle kunna kalla honom den gamla stammens lärare. En gång hård och rent av fruktad av eleverna. Det var vad andra berättade för mig. Genom en sjukdom – ALS – förändrades hans livssyn.

Han gjorde det som populärt idag kallas en synvända.

Sjukdomen förändrade honom säkert som person. När jag kom in i bilden satt han i rullstol, var fortfarande bestämd men samtidigt oerhört ödmjuk. Han vågade och kanske var han tvungen att förändra sin syn på livet och sig själv.

– Det finns inga garantier i livet, var ett mantra som han hade och som han upprepade i samtal vi hade. Det fanns fler tragedier i livet som följt honom och han hade insett att livet kan ge mer än törn.

Och idag fick IDA pris för den utveckling enheten skapat på förskolor och skolor i Västerås stad.

Då dök Folke upp i mina tankar.

För han var en av de modigaste människor jag mött. Han mötte varje dag med ett stoiskt lugn men i den allt svagare kroppen fanns någonting som brann. Det fanns en vilja att alltid möta dagen på ett positivt sätt, att ha modet att vara ärlig och med stort hjärta visa att du finns där. Han kunde gråta men han kunde också skratta åt saker som uppstod.

För mig är det en symbol även för IDA.

Det är ingredienser som är otroligt viktiga för att lyckas, tillsammans med:

– Det finns inga garantier för att lyckas – men du lyckas aldrig om du inte försöker.

IDA är på ett vis en symbol i den enda människan för mig och samtidigt är livet för mig en lång sträcka av möten som till sitt innehåll – det du får med dig –  blir som plantor du ( jag ) vattnar på vägen. För mig handlar det numer att förvalta det som jag faktiskt fått med mig och får med mig – och skapa förutsättningar för lärare och elever att växa. Precis som plantan.

IDA är skolutveckling, det är ett förebyggande arbete, det är någonting som ska ge bättre måluppfyllelse men det är framförallt det som Folke symboliserade – mod, positivt förhållningssätt, ärlighet och ett enormt stort hjärta.

 

 

Kommentera

