Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

När han har rätt, så har han rätt, även om han har fel

Är all reklam god reklam?

Jag tänker på Håkan Juholt, som verkar hamna i ögat för media när det gäller hans Toblerone-affär – jag menar, hyresaffär. För visst är det lätt att ha funderingar på en Toblerone för 15 kr och hyresbidrag för betydligt mer. Nu var ju Tobleroneaffären mer än en Toblerone, ett mer systematiskt ”slarv” med ett kort.

Men jag funderar på skillnaden mellan manligt och kvinnligt. Jag skiter i att vissa strateger säger att han gjorde en bra pudel, backade och betalade tillbaka – han är man. Det är skillnad på man och kvinna, och hur vi bedömer. Det kommer vi inte ifrån.

http://www.dn.se/nyheter/politik/riktig-kris-om-uppgifterna-stammer

http://www.dn.se/nyheter/politik/tidigare-misstag-fordel-for-juholt

Men jag tänker ändå mer på reklamen han får i tidningarna.

Jag såg nämligen Göran Persson häromkvällen på Skavlan, där han sade att han tyckt om att möta pressen och höll presskonferenser i tid och otid. Det är ju ett sätt att skapa medieutrymme. Det känns lite som om Juholt också gärna har den strategin. För om han reder ut det här, kan se ut som om han orättfärdigt hamnat på de anklagades bänk, då har han faktiskt vunnit en liten seger.

Och samtidigt fått mediautrymme.

För vad är det man säger, allt kan säljas med mördande reklam.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article13754036.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kritiska-socialdemokrater-tiger_6537515.svd

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/juholt-fornekar-varning-om-bidrag_6537325.svd

Just nu vill han påskina att det är en liten konspiration mot honom – herregud, i politiken är det väl så hela tiden. Det skapas allianser, man försöker se vem man har med sig och mot, man skapar opinion och ställer frågor ( eller personer ) mot varandra. För mig blir det lite patetiskt, att klaga på att någon vill honom illa. Take it or leave it. Bit ihop eller bryt ihop.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13751094.ab

Men det jag till slut blir mest förvånad ( eller inte ), är den girighet som människan får när de kommer i en viss position och en slags hybris som uppstår när du får makt. Juholt är faktiskt inte ensam och vi pratar inte bara om politiker. Det finns många sådana historier om fallskärmar, om övertramp eller lagbrott. Och lika förvånande är det när de säger att de inte hade en aning, att de inte förstått.

http://www.dn.se/debatt/inget-tyder-pa-att-sverige-blivit-ett-mer-korrupt-land

Hur naiva tror dessa att ”vanliga” människor är? Även om en undersökning visar att Sverige inte är ett mer korrupt land än förut, finns den där möjligheten att tjäna pengar på lättast möjliga sätt ibland – och som ligger i en gråzon för ett lagliga och även etiska.

Juholt borde nog omge sig med lite mer strategiska medarbetare och någon som faktiskt kan berätta att Facebook inte är en bra kanal att kommunicera, som statsministerkandidat. Man bör ha folk som läser igenom ens texter på den nivån.

Om han kan lyssna till det.

För jag får en känsla att Juholt är en oerhört viljestark, ego, drivande människotyp som gärna lyssnar när det passar honom och när han har rätt, så har han rätt, även om han har fel. Då är det nog ännu viktigare att lyssna, även om han tror att all reklam, är bra reklam.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on oktober 10, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: