Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Böcker – en enda rad av klokhet som faktiskt får någon att tänka efter

Kommer det en brytpunkt i livet där du känner att du måste våga att tro på dig själv och den du är; och det du vill?

http://www.dn.se/livsstil/trend/angela-monroe-tankeraden-fran-boken-har-blivit-min-ledstjarna

Jag tror man kan komma dithän utan ha trettio, fyrtio eller femtioårskriser – det är faktiskt en del av att bli vuxen. Det finns ett uttryck, det är svårt att få gamla hundar att sitta.

Ibland kan jag känna att det stämmer på mig numer och att det kanske hänger ihop med det här.

Och lite handlar det om en viss säkerhet, att jag vill leva efter någon slags kompass i det jag gör, och den jag är.

http://www.dn.se/livsstil/trend/pia-printz-en-karlekshistoria-som-traffade-mitt-i-min-egen-40-arskris

Jag läser om några kvinnor, som läst olika böcker och hur dem böckerna förändrat deras liv. Både positivt och negativt. Jag kan nog inte säga att en bok förändrat mitt liv – och jag har läst ganska många – men böcker kan vara som möten med människor för mig. Det är som små eller större droppar som får mig att fundera och kanske förändras.

Ibland finns just det där igenkännande – det där är jag, det det där känner jag igen. 

Precis som ett samtal som kan vara helt fantastiskt, där du helt plötsligt speglar dig i en annan människa. Ett samtal som faktiskt betyder lite mer.

Böcker kan också vara bärare av våra drömmar. En slags verklighetsflykt. En stund i sängen, fåtöljen, soffan där du får försvinna bort en stund. Fantasin och drömmen är några av våra starkaste drivkrafter i livet. Böcker bejakar det. Och berättelser är en del av det. Böcker kan också vara stärkande, där du känner att du faktiskt också kan, om andra kan. Böcker kan också, precis som film, även vara nedbrytande om man är i fel läge av livet.

http://www.dn.se/livsstil/trend/isabella-pettersson-den-har-typen-av-bocker-kan-bli-farliga

I vårt hem finns massor med böcker.

Och ibland kan jag tänka, att alla dessa skrivit en enda rad av klokhet som faktiskt får någon att tänka efter.

Av slump tog jag några böcker vid min säng när jag skrev det här och slumpvis slog jag upp i var och en, en sida och försökte hitta en mening som talar till mig:

Ha en stark idé – Ur boken Konsten att skriva så dina kunder vill köpa. Handlar om copywriting.

Det sägs att varje resa man gör lämnar något kvar inom en. Likadant är det med böcker – Ur Ponto pockets förklaring till varför de ger ut böcker.

” Den besten har nio liv ” sa han. ” Men i det här landet är det bara om vilddjuren man kan säga så ” – Ur Joseph Conrads Mörkrets hjärta.

Och när jag nu precis gick runt och tittade på alla bokryggar tänkte jag, tänk så många drömmar dessa innehåller och tänk så många så droppar de droppat överallt och någonstans, hos många som du och jag.

Kommentera

Information

This entry was posted on september 19, 2011 by in Funderingar.
