Robert Klåvus

Berättelser kan göra oss medmänskliga

Jakten på mirakelmedicin

För mig handlar kampen om Saab, om någonting mer än företaget.

Jag minns som ungdom när de stora varven slogs för sin överlevnad men till slut fanns ingen återvändo. Kostymen var tvungen att anpassas efter en marknad som förändras.

Så är det med Saab också.

http://www.dn.se/ekonomi/muller-har-tat-kontakt-med-kineserna

http://www.svd.se/naringsliv/muller-inga-lonepengar-hos-saab_6458348.svd

http://www.svd.se/naringsliv/nytt-hopp-om-kina-pengar_6458038.svd

Det här är en kamp som pågått med Saab och Volvo, och det finns en slags nostalgikänsla i det, lika mycket som en ekonomisk. Kan man säga att det är en del av vår folksjäl och stolthet att faktiskt haft en bilindustri som hade en blomstringstid för 30 år sedan. Jag kom ihåg hur man stolt på Rapport hade sin egen bilreporter som rapporterade från mässor, där Volvo och Saab presenterade nya modeller som fick bra kritik och sålde.

Men det var då, inte nu.

Marknaden har förändrats, kunder förändras och produktion flyttas för att ett företag ska kunna överleva. Saab hänger uppenbarligen inte med där och allt runt Saab nu verkar oprofessionellt och kortsiktigt. Jag förstår de som arbetar på Saab och dess underleverantörer, att det finns en oro. Man vänder sig mot den kinesiska marknaden, i hopp om en mirakelmedicin.

För det är som en anhörig som är riktigt dåligt och du möter den varje dag.

Smärtan gnager dig och du lever mellan hopp och förtvivlan. Så förestället jag mig livet för de som lever med Saab varje dag just nu. Och ju längre tid det går, dessto större blir risken att det blir en ordentlig krasch. Att man inte riktigt förbereder sig för att kanske gå vidare, att hoppet lurar en att tro på en räddning. Man letar efter medicinen, och vänder sig mot den starkast växande ekonomin, Kina.

http://www.dn.se/ekonomi/konkurs-for-saab-det-enda-rimliga

http://www.dn.se/ekonomi/muller-har-tat-kontakt-med-kineserna

Kraschen verkar egentligen oundviklig och vad det innebär – ett totalt slut eller en mer anpassad kostym, vet jag inte.

I det här fallet avgör marknaden att varan inte är tillräckligt intressant. För den är säkert konkurrenskraftig när det gäller teknik. Men marknaden söker helt tiden nytt. De bästa, det senaste, de hetaste sakerna. Allt handlar om att utvecklas eller dö. Mobilmarknaden är väl typiskt ex. där det verkligen går fort.

Nokia och Sony-Ericsson hänger inte med nya konkurrenter som kliver in med smart-phones och annat intressant och måste du anpassa sig efter en marknad som förändras.

Saab måste också anpassa sig eller försvinna och man kan inte längre leva i nostalgitripp över hur det varit, i eller utanför företaget.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on september 10, 2011 by in Funderingar and tagged , , , , , , , , , , , , .
%d bloggare gillar detta: